Koen Dereymaeker

 

Op 15 juni verschijnen Bruno Verlaeckt en Tom Devoght, twee Antwerpse vakbondsactivisten, voor de rechter. Ze kunnen een gevangenisstraf van vijf tot tien jaar opgelegd krijgen voor hun deelname aan een stakingspost. Tijdens de vorige hoorzitting stond de zaal vol met sympathisanten en afgevaardigden die de twee vakbondsleden kwamen steunen. Het ABVV, ondersteund door het ACV, roept op om opnieuw steun te komen bieden. De PVDA zal alvast ook aanwezig zijn.

Nu de dienstverlening van De Lijn totaal te wensen overlaat, werpt de N-VA zich op als redder in de nood. Een stadsregionaal vervoersbedrijf zou alle problemen die De Lijn meesleurt, als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Maar hoe komt het dan dat die partij, die nu al op alle niveaus mee aan de knoppen zit, er toch niet in slaagt de bussen en trams op tijd te laten rijden?

In het hele land zijn 110 Lidl-warenhuizen gesloten. Alle distributiecentra zijn geblokkeerd. Een teken dat het diep zit bij het personeel. We gingen langs in Deurne en in Luik en spraken er met werknemers, én met klant die mee aan het piket staat … 

Honderden mensen kwamen ABVV-syndicalisten Bruno Verlaeckt en Tom Devoght in de rechtszaal steunen vrijdagmorgen 13 april. De twee riskeren 5 tot 10 jaar omdat ze deelnamen aan een vakbondsactie tegen de regeringsmaatregelen. Ze worden beschuldigd van “kwaadwillige belemmering van het verkeer”. Een gevaarlijk precedent.

Vervoermaatschappij De Lijn kondigde in januari een nieuw reorganisatieplan aan. Niet om iets te doen aan overvolle bussen en trams of om de stiptheid te verbeteren. Nee, het plan “DL 2020” is een bijkomende besparingsmaatregel die 40 miljoen euro moet opbrengen en 286 bediendejobs schrapt. De vakbonden zijn er niet over te spreken en roepen het personeel op om op vrijdag 16 februari het werk neer te leggen. 

Tijdens zijn opleiding tot huisarts werkte Egmont Ruelens undercover als buschauffeur bij De Lijn in Antwerpen. Zijn ervaringen schreef hij neer in het pas verschenen boek “Dokter aan het stuur”.

N-VA-voorzitter Bart De Wever haalt zwaar uit naar de vakbonden die in actie willen komen tegen de zoveelste besparingsgolf van de federale regering: "Ik kan die mensen niet… (geëmotioneerd) ik moet stoppen. Ik word er echt ongemakkelijk van als ik die mensen bezig hoor." Hij had het net zo goed kunnen hebben over milieuactivisten die onveilige kerncentrales dicht willen (N-VA wil ze net langer open houden), over Hart boven Hard, over mantelzorgers die protesteren tegen krappe budgetten en lange wachtlijsten. De strategie waar De Wever hier bewust voor kiest is duidelijk: met een schot voor de boeg van de vakbonden het hele verzet tegen de hervormingen breken.

Bij Swissport Belgium hebben de werknemers vandaag spontaan het werk neergelegd. Voor de passagiers bekent dat grote ellende: vertragingen, vluchten die wegvallen en bagage die achterblijft. De te hoge werkdruk, onveilig werkmateriaal, te grote flexibiliteit en niet nagekomen engagementen van de directie waren de aanleiding. De eisen klinken bekend in de oren, ook bij concurrent Aviapartner staakten de werknemers in 2016. Ze hadden niet toevallig dezelfde klachten.

Kris Peeters kondigt trots aan dat hij gaat voor volledige tewerkstelling tegen 2025, in navolging van Duitse bondskanselier Angela Merkel. Terwijl de minister glimlachend in het rond keek om het applaus in ontvangst te nemen, komt een studie van het Leuvense Hoger Instituut voor de Arbeid (HIVA) roet in het eten gooien. Onderzoeker Ides Nicaise: “het recente arbeidsmarktbeleid is de strijd tegen de armoede niet ten goede gekomen. Het is op sommige punten zelfs een strijd tégen de armen geworden”.

Kris Peeters kondigt trots aan dat hij gaat voor volledige tewerkstelling tegen 2025, in navolging van Duitse bondskanselier Angela Merkel. Terwijl de minister glimlachend in het rond keek om het applaus in ontvangst te nemen, komt een studie van het Leuvense Hoger Instituut voor de Arbeid (HIVA) roet in het eten gooien. 

Pagina's