Michaël Ver­bauwhede

 

ACOD-Spoor heeft een stakingsaanzegging ingediend voor 29 en 30 juni. Een donderslag bij heldere hemel? Integendeel. De spoorwerknemers zijn al langer malcontent: harder werken, langer werken, besparingen … De directie en de regering breken beetje bij beetje de werkomstandigheden af. Bovendien knaagt de regering ook aan hun pensioen. Kortom, het is altijd meer presteren met minder mensen en minder middelen en langer werken voor minder pensioen. Dat brengt ook de veiligheid van de reizigers in gevaar en ondermijnt de dienstverlening. Er zijn verschillende stakingsaanzeggingen ingediend maar alleen die van ACOD Spoor is erkend. De staking van eind juni gaat dus ook over de veiligheid van de reizigers en over de stiptheid van de treinen.

Op 6 juni staken de federale ambtenaren tegen een nieuwe aanval van de regering op hun statuut. De Belgische regering staat met die aanval niet alleen, ook de Europese Unie wil de openbare diensten en de rechten van de werknemers uit die openbare sector afbreken. En wat Europa beslist, wordt kort erna in Frankrijk en België in praktijk omgezet. Het is dan ook geen toeval dat de Franse spoorwegambtenaren de grootste actie in 20 jaar voeren.

Op 22 maart kwamen de werknemers van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF op straat tegen de plannen van de Franse regering om het spoor te liberaliseren. De inzet is groot, ook voor de rest van Europa. De liberalisering kadert in de Europese richtlijnen die van toepassing zijn in alle EU-lidstaten. Vanuit België trokken tientallen NMBS-werknemers van de vakbonden ACV-Transcom en ACOD naar Parijs om hun Franse collega’s te steunen. Ook van de PVDA was een delegatie aanwezig.

Vorig jaar liet de rechtse regering een wet goedkeuren die bij de NMBS een minimumdienstverlening invoert. Die gaat in op 7 maart. De eerstvolgende staking wordt dus een eerste test voor de regering en de vakbonden. De vakbonden pikken die minimumdienstverlening alvast niet en ze kondigden aan dat ze naar het Grondwettelijk Hof trekken.

De overheid bereidt een van de grootste hervormingen (lees: afbraak) van ons pensioensysteem voor: het pensioen met punten. Het dient zogezegd om de pensioenen in de publieke sector te "harmoniseren". Maar in feite gaat het over een regelrechte aanval, waar geen enkele werknemer beter van zal worden.

Vandaag geeft eerste minister Charles Michel een toespraak bij het begin van het nieuwe parlementaire werkjaar. Een toespraak die al verstoord is door een syndicale reactiedag: duizenden werknemers voerden vandaag actie tegen het beleid van de regering. Ze gaven een signaal dat de regering niet kan negeren, want de acties van vandaag zijn maar het topje van de ijsberg, onder het oppervlak zit nog veel meer onvrede en ongenoegen. Deze reactiedag is dan ook een flinke waarschuwing aan het adres van de federale regering.

De werknemers van de openbare diensten verenigen zich tegen de dreiging van privatisering, bezuinigingen, ontmanteling van het statuut en de pensioenen. Met honderden verzamelden ze zich voor het Waals en het Vlaams parlement. Een opwarmer voor de nationale staking van 10 oktober. 

N-VA-voorzitter Bart De Wever haalt zwaar uit naar de vakbonden die in actie willen komen tegen de zoveelste besparingsgolf van de federale regering: "Ik kan die mensen niet… (geëmotioneerd) ik moet stoppen. Ik word er echt ongemakkelijk van als ik die mensen bezig hoor." Hij had het net zo goed kunnen hebben over milieuactivisten die onveilige kerncentrales dicht willen (N-VA wil ze net langer open houden), over Hart boven Hard, over mantelzorgers die protesteren tegen krappe budgetten en lange wachtlijsten. De strategie waar De Wever hier bewust voor kiest is duidelijk: met een schot voor de boeg van de vakbonden het hele verzet tegen de hervormingen breken.

'Privatiseringen leiden tot slechtere service, duurdere prijzen en de afbouw van de dienstverlening.' Dat legt Michaël Verbauwhede, spoorspecialist van de PVDA, uit in een opinie op Knack.be.

Bezuinigingen op het budget van de NMBS, die kennen we al een tijdje. Vandaag heeft de directie iets nieuws bedacht: 40 miljoen euro investeren in ... de ontmanteling van dienstverlening en veiligheid. Welkom in de wereld van de "one man car", of het spoor zonder personeel.

Pagina's