Stakingsrecht

De regering wil iedereen die het niet met haar eens is monddood maken. Hoe? Door in de eerste plaats de tegenmacht van de vakbonden en ziekenfondsen te breken. Na de verkiezingen plant de regering een zware aanval. Maar nu al wordt de ideologische strijd gestart. 

Nadat het personeel van de lagekostenmaatschappij twee dagen staakte, stuurde de directie hen een dreigende brief. De piloten verzetten zich tegen die frontale aanval op het stakingsrecht door een nieuwe stakingsaanzegging in te dienen voor 10 augustus.

Op vrijdag 29 juni veroordeelde een Antwerpse rechtbank Bruno Verlaeckt, voorzitter van ABVV-Antwerpen, voor “kwaadwillige belemmering van het verkeer”, terwijl hij alleen deelnam aan een stakingspiket bij een nationale staking in 2016. Na de zitting namen advocaat Jos Vander Velpen en Bruno Verlaeckt zelf het word voor de massa mensen die de twee vakbondsmensen waren komen steunen. Hieronder enkele uittreksels uit hun toespraken.

De 800 arbeiders van tractorfabrikant Case New Holland Industrial (CNHi) in het Antwerpse havengebied staakten vorig jaar tegen de hoge werkdruk. De directie zette alle middelen in om de staking te breken en overschreed daarmee meer dan één limiet op vlak van syndicale rechten. De vakbonden ABVV en ACV spanden een proces aan. Ze vragen principieel dat de rechtbank hun syndicale rechten bevestigt en agressieve werkgevers een halt toeroept.

Vrijdag 29 juni volgt de uitspraak voor Bruno Verlaeckt en Tom Devoght. De 2 ABVV-syndicalisten verschenen 15 juni voor de correctionele rechtbank voor hun deelname aan een vreedzame stakingsactie in 2016. Ze kregen massale steun van militanten en sympathisanten uit het hele land. Er wordt opnieuw opgeroepen om vrijdag massaal aanwezig te zijn. De PVDA steunt de oproep en zal er ook zijn.

Op vrijdag 15 juni staan Bruno Verlaeckt en Tom Devoght voor de rechtbank. Ze staan terecht omdat ze in 2016 deelnamen aan een stakingspiket in het havengebied. Met het proces voor de correctionele rechtbank hangen hun zware straffen boven het hoofd. Met een bijzonder grote inzet voor iedereen die op zijn democratische recht om actie te voeren wil blijven rekenen. 

Volvo moet het stakingsrecht respecteren. De PVDA eist de re-integratie van de zestien arbeiders die op staande voet ontslagen zijn na een spontane stakingsactie bij Volvo Car Gent. 

Op 19 mei keurde de regering een wetsontwerp goed over de invoering van een minimumdienstverlening bij het spoor. Officieel berust die wet op mooie principes - het recht op mobiliteit en vrijheid van verkeer - maar voor de sociale verworvenheden betekent ze een terugkeer naar de 19de eeuw. Alle vakbondsrechten voor werknemers komen immers op de helling te staan. Jan Buelens, advocaat sociaal recht, legt uit waarom.

Waren de acties van de luchtverkeersleiders deze week te begrijpen? Peter Mertens (voorzitter PVDA), Ilse Dielen (ACV), Annick De Ridder (N-VA) en Marc Lambotte (Agoria) debatteren erover in Wakker Op Zondag. Niet verrassend pleiten De Ridder en Lambotte voor rechtspersoonlijkheid voor vakbonden en voor inperken van het stakingsrecht. Mertens merkt op dat het niet toevallig is dat telkens wanneer de regering harde maatregelen neemt, die trouwens in geen enkel kiesprogramma stonden, het stakingsmiddel ter discussie wordt gesteld. (Beelden ATV)

Een betreurenswaardig incident bij een wegblokkade door syndicalisten, wordt nu door de regeringspartijen als excuus gebruikt om af te rekenen met de vakbonden. Van “recht op werk” tot “omkadering van het stakingsrecht”, via minimumdienstverlening, rechtspersoonlijkheid voor vakbonden en de vakbondstaks, worden de elementaire democratische rechten ter discussie gesteld.

Pagina's