NMBS

Na de dagen van sterke mobilisatie op 29 en 30 juni, kenden de Belgische spoorwegen op 10 en 11 juli een nieuwe stakingsbeweging, op initiatief van de Onafhankelijke Vakbond Spoorwegpersoneel (OVS). Deze keer staken alleen de machinisten, maar zij zijn niet de enigen die boos zijn op de NMBS-directie.

In mei 2018 is voor het eerst in de recente geschiedenis het aantal spoorwegpersoneelsleden (voltijds equivalenten, VTE) onder de 30.000 gezakt. Een daling met 10.000 voltijds equivalenten in minder dan 15 jaar.

ACOD-Spoor heeft een stakingsaanzegging ingediend voor 29 en 30 juni. Een donderslag bij heldere hemel? Integendeel. De spoorwerknemers zijn al langer malcontent: harder werken, langer werken, besparingen... De directie en de regering breken beetje bij beetje de werkomstandigheden af. Bovendien knaagt de regering ook aan hun pensioen. Kortom, het is altijd meer presteren met minder mensen en minder middelen en langer werken voor minder pensioen. Dat brengt ook de veiligheid van de reizigers in gevaar en ondermijnt de dienstverlening. Er zijn verschillende stakingsaanzeggingen ingediend maar alleen die van ACOD Spoor is erkend. De staking van eind juni gaat dus ook over de veiligheid van de reizigers en over de stiptheid van de treinen.

In zijn boek 'Dwarsligger' vindt ex-NMBS-CEO en N-VA'er Marc Descheemaecker één schuldige voor de problemen bij de spoorwegen: de vakbonden. Misschien moeten we gewoon even dieper ingaan op de vraag: hoe ziet de balans van het “bewind” Descheemaecker er nu echt uit?

De PVDA eist dat er klaarheid komt over het treinongeval in Saint-Georges-sur-Meuse. Volksvertegenwoordiger Marco Van Hees zal daarover vandaag bevoegd minister Bellot in de Kamer interpelleren.

Na twee stakingsdagen begin januari ging in NMBS-directie in op de vraag van de werknemers om te praten over de grote pijnpunten: de dienstverlening, de kwaliteit van het aanbod en de veiligheid op het spoor. Na twee maanden onderhandelen werd een nieuw protocol van sociaal akkoord voorgesteld. Werknemer en reizigers zijn niet gerustgesteld.

In de Centrale Werkplaats van de NMBS in Gentbrugge is nu ook chroom-6 aangetroffen in de oude goederenwagons die er al decennialang hersteld worden. Dubbel zoveel werknemers dan gedacht werden langdurig blootgesteld. PVDA-voorzitter Peter Mertens wil dat alle betrokken werknemers, ook het gepensioneerde personeel, zo snel mogelijk medisch onderzocht worden, en eist een parlementair onderzoek naar het chroom-6-schandaal.

De PVDA  gaat niet akkoord met het ontwerp van het beheerscontract van minister Jacqueline Galant (MR). Eerder dan een tariefverhoging, vraagt de linkse partij de invoering van lagere en aantrekkelijkere “COP21”-tarieven.

Nooit stond het stakingsrecht zo onder druk. De regering en de werkgevers willen de vakbonden dwingen tot verregaande beperkingen van het recht op sociale actie van de werkende bevolking. Als dat niet lukt, dreigen ze de maatregelen door te duwen in het parlement.

Januari 2016. De NMBS houdt een 48-urenstaking als laatste drukkingsmiddel op de regering. De directie beslist om toch de onderhandelingen te starten. Na een maand wordt er een nieuw protocol van sociaal akkoord voorgesteld.

Pagina's