PVDA roept Vooruit op formatie te verlaten: “Supernota heeft niks goeds voor werkende mensen”

Vooruit, stop de onderhandelingen met Bart De Wever. Wat nu op tafel ligt, is het meest hardvochtige besparingsplan van de laatste dertig jaar.

Enkele dagen na de publicatie van de nota die dient als basis voor de vorming van een federale regering met N-VA, Vooruit, CD&V, MR en Les Engagés, lanceert onze voorzitter Raoul Hedebouw een opvallende oproep aan Vooruit: stap uit die onderhandelingen.

“De supernota die op tafel ligt, heeft niks goeds in petto voor de werkende mensen. Integendeel, het is een ongezien zware aanval op de hele werkende bevolking in ons land”, zegt Raoul.

En het lijstje met niet te slikken maatregelen is lang...

Afschaffen van de arbeidsduur, mensen langer doen werken en de pensioenen verlagen, jacht op zieke werknemers, een aanval op de index, verhogen van btw en accijnzen, snoeien in premies voor nachtarbeid, miljarden besparingen in de pensioenen en de sociale zekerheid, enzovoort...

Raoul Hedebouw

Voorzitter PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer

“Ik kan niet begrijpen hoe Conner Rousseau dit kan aanvaarden als basis om te onderhandelen. Tijdens de kiescampagne zei Vooruit nog dat ze niet zouden opdraven om een rechtse regering te depanneren. Vandaag doe ik een oproep aan Vooruit om de daad bij het woord te voegen en officieel uit de onderhandelingen te stappen”, aldus Raoul.

Hij roept verder op tot actie om het plan tegen te houden.

“De mensen hebben niet gekozen om zulke maatregelen opgelegd te krijgen. Samen met vakbonden en middenveldorganisaties is het mogelijk om een tegenmacht op te bouwen en de rechtse partijen te dwingen hun plan te herzien. Ik roep Vooruit op om zich aan te sluiten bij dat verzet in plaats van die plannen kracht bij te zetten door aan de onderhandelingstafel te blijven zitten.”