“Niemand kan een idee tegenhouden dat zijn juiste tijd gevonden heeft”

auteur: 

Peter Mertens

Ik hoorde vorige week op de radio hoeveel geld de traditionele partijen gaan uitgeven in de precampagne van de verkiezingen. Ongelooflijke bedragen zijn dat: van 300.000 euro, over 700.000 euro tot 980.000 euro, en dat alleen maar voor het voorspel van de kiescampagne. Zo willen de partijen ons via de sociale media overladen met de soep uit de Wetstraat en met de tactische spelletjes van de politique politicienne. En dat allermaal om te zeggen dat we best langer zouden werken, dat grote bedrijven beter nog wat minder zouden moeten bijdragen aan de samenleving, dat er geen enkel alternatief bestaat voor de overlastboetes, en dat we ondertussen toch heel wat propere lucht hebben aangekocht… op de markt in Polen. Een oorverdovend eenheidsdenken, gesubsidieerd met ons belastinggeld. 


Met de PVDA+ hebben we een heel ander concept van precampagne. Wij geven niets uit aan die dure eenrichtingsreclame en aan die overbetaalde marketing. Neen hoor, wij zijn gewoon… gaan luisteren naar de mensen. Drie maanden lang, in een van de grootste politieke enquêtes van de laatste decennia. Op de koffie bij 40.000 landgenoten om te horen wat er leeft, waar de mensen van wakker liggen en wat ze vinden van onze voorstellen. Geen honderdduizenden euro’s dus aan de professionele marketeers, maar wel dialoog en interactie met de mensen zelf. Wij verkopen geen stofzuigers, wij verkopen geen product, wij bouwen ons programma op van onderuit samen met de mensen. En daar ben ik best trots op!

We zijn overgestapt naar een maandblad, en dat is wel even wennen. We moesten dat doen om een dagblad te kunnen uitbouwen, een digitaal dagblad dat mee kan kloppen op het ritme van de actualiteit

Vandaag, in dit nieuwe maandblad, worden de resultaten gepresenteerd, geïllustreerd door de mooie infografieken van Céline.

Inderdaad, we zijn overgestapt naar een maandblad, en dat is wel even wennen. We moesten dat doen om een dagblad te kunnen uitbouwen, een digitaal dagblad dat mee kan kloppen op het ritme van de actualiteit. Hoeveel investeren we in een internetkrant, en hoeveel investeren we in een gedrukte krant? Elke krant wordt met die keuze geconfronteerd, zo ook Solidair. We hebben een beroep gedaan op Han Soete, die de alternatieve nieuwssite De Wereld Morgen heeft uitgebouwd, om ons te helpen. 

Han vertelt dat allemaal zelf, iets verderop in dit magazine. David Pestieau, die de krant jarenlang heeft geleid, en ook wekelijks voor het vertrouwde editoriaal heeft gezorgd, zet zijn talenten voortaan in bij onze studiedienst om ons programma verder uit te bouwen en om het ons-kent-ons wereldje van de macht nog beter het vuur aan de schenen te leggen. Om ten volle mee te zijn met de dynamiek van onze partij die snel ontwikkelt en groeit, komen er dus twee wijzigingen: er komt een digitaal dagblad enerzijds - zo zijn we elke dag aanwezig - en er komt een uiterst leesbaar maandelijks magazine anderzijds. 

We behouden de eigenheid en het karakter van Solidair, zoveel is zeker. Want, zo weten jullie, Solidair is een hele geschiedenis. Dat zijn stencilmachines, typisten, journalisten, arbeiderscorrespondenten en correctoren. Dat zijn honderden vrijwilligers die elke week de verzending verzorgen. Dat zijn lay-outers, eindredacteurs, vertalers, briefschrijvers, fotografen, archivisten, redactiesecretarissen. Dat is blijven liggen in het rookkot op het bedrijf, of in de refter om door velen gelezen te worden. Dat is doorgegeven worden in de wijk of in de vakbond. Solidair, dat is de eigenwijze spreekbuis zijn van de sociaalste partij van het land, de PVDA. Solidair, dat is actuele marxistische analyse in een medialandschap van vervlakking en commercialisering. Solidair, dat zijn voor alles al die trouwe lezers, jaar in jaar uit op zoek naar analyse, naar een sociaal tegengif, naar het begrijpen van de wereld om beter te kunnen handelen.

Ik wil al wie Solidair heeft groot gemaakt, van journalisten over medewerkers tot lezers, van harte bedanken voor hun vertrouwen. Dat vieren we, elk jaar opnieuw met een feest: ManiFiesta! Want ook dat is Solidair, het feest van de solidariteit, met 10.000 mensen – en meer – aan zee. En Solidair, dat zal binnenkort dus ook een dagblad worden, een dagblad op internet, snel, actueel en even dynamisch als altijd. Solidair, dat blijft ‘uw kant van het verhaal’, elke dag opnieuw, omdat we geen gesubsidieerde reclamepraatjes verkopen, maar omdat we samen iets te vertellen hebben. Over armoede en rijkdom, over werk, over milieu en klimaat, over belastingen, over klassenjustitie en Omega Diamonds, over de galopperende tweedeling in de samenleving en hoe de Speedy Pass dat uitdrukt. 

En nog meer hebben we samen te vertellen over solidariteit, over empathie, over verzet, over beweging, over verandering, over het vechten voor concrete eisen, over het samenbrengen van mensen, over een andere economie waar mensen centraal staan en niet het profijt. Over het socialisme 2.0. “Men kan een leger tegenhouden, en zelfs vele legers, maar niemand kan een idee tegen houden dat zijn juiste tijd heeft gevonden”, schreef Victor Hugo. Dat is Solidair, dagelijks online, maandelijks gedrukt, dat idee van socialisme, van sociale en ecologische rechtvaardigheid, dat in deze eeuw haar juiste tijd heeft gevonden.

 

Antwerpen, 31 januari 2014

Commentaar toevoegen

You must have Javascript enabled to use this form.