‘Delhaize dankt massaal af, maakt miljoenen winst en betaalt… 0,15 % belasting!’

Delhaize kondigde zopas een herstructureringsplan aan dat bijna 2500 werknemers en hun gezinnen zal treffen. Het gaat om een aanval die duizenden mensen in precaire omstandigheden zal duwen.

De financiële situatie zou ‘moeilijk’ zijn. Nochtans blijft Delhaize België gevoelige winsten maken- nog meer dan 190 miljoen euro voor Delhaize België in 2013. In 2013 had de onderneming meer dan 5 miljard inkomsten, wat een verhoging van 3 % betekende ten opzichte van 2012.

Bovendien kan de groep Delhaize genieten van Belgische fiscale cadeaus en staat ze regelmatig in de top 1000 van ondernemingen die genieten van de grootste fiscale kortingen. Bekijken we maar de laatste cijfers van 2012, daaruit blijkt dat de groep Delhaize kon genieten van een fiscale korting van bijna 140 miljoen euro, om zo tot een belastingsniveau te komen van … 0,15 %.

De herstructurering die gaande is, lijkt bovenal de belangen van enkele aandeelhouders te dienen. Die hebben in 2013 inderdaad voor een dividend van meer dan 11 % gestemd. ‘De eisen van winstgevendheid van de aandeelhouders exploderen. En men wil de explosie van deze kosten laten dragen door de werknemers. Het is duidelijk niet voor iedereen crisis’, zo zegt Raoul Hedebouw, federaal verkozene en woordvoerder van de PVDA.

‘Als Delhaize zou volharden in deze herstructurering, vragen we de onmiddellijke terugbetaling van de fiscale kortingen’, zegt Raoul Hedebouw stellig. ‘In het algemeen eisen wij een echte beschermingspolitiek voor de tewerkstelling. Men moet paal en perk stellen aan de politiek van de fiscale cadeaus die de gemeenschap zeer veel geld kosten, geen enkele job scheppen en die bovenal dienen om de winsten van de grote multinationals op te blazen.’

En als besluit, voegt hij toe : ‘In de uren, de dagen en de weken die komen, zullen we aan de zijde staan van de werknemers, hun gezinnen en de syndicale organisaties om hen te ondersteunen in hun strijd tegen deze herstructurering.’

Reacties

Goeiedag, Hoe komen jullie aan de belastingsniveau van 0,15%? Als ik namelijk de geconsolideerde jaarrekening bekijk en ik doe een korte berekening zie ik een winst van 149 miljoen en een belasting van 24 miljoen. Dit betekent een belastingsniveau van 16,11%. Met vriendelijke groeten en bedankt bij voorbaat, Patrick
Ook op het vlak van de distributie beconcurreren de grootwarenhuisketens mekaar, niet alleen om winst te maken, maar om veel winst te maken. In Lommel staat een splinternieuw gebouw van Delhaize in het centrum. De loonkost bij Delhaize zou te groot zijn. De werknemers van Delhaize Lommel hebben van klanten moeten horen dat op het radionieuws gezegd was dat Delheize Lommel zou sluiten. Zoals na de vorige verkiezingen de sluiting van Ford werd aangekondigd, zijn deze verkiezingen pas gedaan of een nieuwe grote sluiting wordt aangekondigd. Toeval? Schokeffect! Om daarna dezelfde wernemers elders of misschien zelfs binnen dezelfde warenhuisketen aan lagere lonen aan te werven. Het NVA kan zijn registers over de te hoge lonen in België weer open trekken. Het personeel betaalt de rekening, terwijl CEO nog met miljoenenpremies aan de haal gaan. Te durel lonen?
Beste Persdienst van de PVDA, ik ben speciaal naar uw website gesurft om hetzelfde te vragen als de kritische medemens hieronder. Hoe komen jullie aan 0,15 % belastingen?? Bedankt om dat even te verduidelijken. Groeten
Om te antwoorden op de 2 bovenstaande vragen over de belasting van 0,15 % : Als de PVDA het in haar studies heeft over het belastingtarief, dan slaat dit over het algemeen op de aanslag die is af te lezen uit de jaarrekeningen. In dit geval gaat het over de jaarrekeningen van de naamloze vennootschap Ets Delhaize Frères et Cie Le Lion, moedermaatschappij van de groep. Deze Belgische onderneming betaalt aan de Belgische fiscus belasting op haar winst. In 2012 betaalde ze € 609.234 belastingen op een brutowinst (voor belastingen) van € 411.221.047. Een eenvoudige deling van dit laatste getal door het eerste geef als uitkomst een belastingaanslag van 0,15 %.
Vriendelijk bedankt voor het snelle antwoord. Maar is dit wel eerlijk? Deze maatschappij zal alle dividenden van de groep groeperen. Deze dividenden kunnen enkel uitgekeerd worden na betaling van vennootschapsbelasting in de respectievelijke landen. Een holding is enkel een structuur die gebruikt wordt om overnames te doen, dus heeft geen verkopen en enkel kosten. Dus gewoon de enige vennootschap nemen die bijna geen inkomsten en bijgevolg geen belastingen betaalt, lijkt me geen correcte weergave van de werkelijkheid. Is dan een geconsolideerde visie niet meer correct? Of een som van enkel de Belgische vennootschappen indien je enkel België wenst te bekijken.
De spaarders krijgen bijna niets meer op hun spaarrekening. De aandeelhouders daarentegen hebben nooit genoeg. Zolang een bedrijf winst maakt zouden afdankingen bij wet verboden moeten zijn. Een eerste voorstel voor in de kamer?