"Vlaanderen van de tekorten" zou een beter titel zijn voor regeerakkoord volgens Jos D'Haese (PVDA)

“Een betere titel voor het regeerakkoord van de nieuwe Vlaamse regering zou zijn: ‘Het Vlaanderen van de tekorten’. Of het nu gaat over wonen, onderwijs, zorg of mobiliteit: de noden zijn enorm, de ambitie om die aan te pakken is die van een muis,” stelt fractievoorzitter van de PVDA in het Vlaams Parlement Jos D’Haese vast.

zaterdag 28 september 2024

Jos D'Haese.

“We zitten in een wooncrisis, het openbaar vervoer faalt en de tekorten in de zorg en het onderwijs zijn groot. Maar ondanks lange onderhandelingen leggen N-VA, CD&V en Vooruit amper oplossingen op tafel. Wel komen ze met vage beloftes, zonder uit te doeken te doen waar ze gaan besparen. Wij gaan er de komende vijf jaar alles aan doen om de nodige investeringen in huisvesting, zorg, openbaar vervoer en het onderwijs af te dwingen.”

Het nieuwe regeerakkoord mist volgens de PVDA urgentie om de problemen in Vlaanderen aan te pakken. “De wooncrisis raakt steeds meer mensen die zich geen woning kunnen veroorloven”, reageert D’Haese. “Toch zien we geen doeltreffende maatregelen om de macht van projectontwikkelaars te beperken of de bouw van betaalbare en sociale woningen te versnellen. Hierdoor zullen de prijzen alleen maar blijven stijgen.”

Ook in het openbaar vervoer blijft de situatie zorgwekkend. “De beloften van de regering om de crisis aan te pakken zien we niet terug in het regeerakkoord. Vlamingen krijgen hun bushaltes niet terug en gaan vanaf 1 januari 2025 mogelijk zelfs nog meer moeten betalen voor bus en tram. Dit is niet de omslag die we nodig hebben,” voegt D’Haese toe.

Dezelfde vaststelling maakt de PVDA als het gaat over de tekorten in de zorg en het onderwijs “De werkdruk is in veel sectoren echt onhoudbaar. Desondanks ontbreken concrete maatregelen die het lerarentekort of de grote personeelstekorten in de ouderenzorg en de kinderopvang aanpakken. Integendeel, er wordt meer flexibiliteit verwacht in de kinderopvang en de kind-begeleiderratio daalt niet. Ook staan er geen doelstellingen in over de lange wachtlijsten voor mensen met een handicap of in de jeugdzorg.”

Bovendien blinkt het regeerakkoord volgens de PVDA uit in vaagheid. “De tekst staat vol met investeringen en maatregelen die ze willen doorvoeren, maar concrete bedragen of doelen vernoemen ze niet”, zegt D’Haese. “De focus op begrotingsevenwicht suggereert dat ze elke euro die ze investeren, elders besparen. Maar waar ze besparen blijft onduidelijk. Met de verkiezingen van 13 oktober in zicht, lijken de regeringspartijen zich vooral te richten op het communiceren van goed nieuws. Wij vragen om ons snel de budgettaire tabellen te bezorgen, zodat duidelijk wordt waar het geld vandaan komt.”

“De regeringspartijen schuiven hun verantwoordelijkheden af op het individu,” vervolgt D’Haese. “Er is niets ‘warm’ aan het opleggen van sancties aan mensen in moeilijkheden. Kindergeld afpakken van ouders die hun facturen niet kunnen betalen dreigt de armoede alleen maar te vergroten.”

Tot slot benadrukt de PVDA het verschil in aanpak tussen de sancties en het wantrouwen jegens ouders, sociale huurders en langdurig zieken, en de uitgebreide steun voor grote bedrijven. “Dit dubbele beleid laat zien waarom werkgeversorganisatie VOKA zo tevreden is met het akkoord. Het biedt warme ondersteuning aan grote bedrijven, maar is kil en straffend voor de gewone burger,” sluit D’Haese af.