Unicum: Vakbondsman Rudi Kennes als eerste Belgische arbeider naar Europees Parlement

Vanaf dinsdag zetelt voormalig automobielarbeider Rudi Kennes officieel in het Europees Parlement voor de PVDA. Nieuwkomer Kennes zorgt daarmee voor een unicum: hij is de eerste Belgische arbeider in het Europees Parlement.

maandag 15 juli 2024

Kennes werkte 33 jaar bij Opel Antwerpen. Als hoofdafgevaardigde bij ABVV-Metaal kreeg hij veel bekendheid. Mede vanwege zijn meertaligheid werd hij uiteindelijk Europees ondervoorzitter bij General Motors Europe. Daar kreeg hij de kans om verschillende Europese vakbondsculturen te ontdekken en zijn netwerk te verbreden. Ook werkte Kennes bij de PVDA in het federale parlement binnen het team sociale zaken. Verder is hij actief in de antifascistische beweging en lid van het Onafhankelijkheidsfront.

Met Rudi Kennes naast de herverkozen Marc Botenga verdubbelt de PVDA haar zetels in het Europees Parlement. De voormalige vakbondsman wil in Straatsburg vooral een duidelijke plan voor de Europese industrie verdedigen. “Kijk naar wat er gebeurt bij Audi in Brussel. Of in de petrochemische sector. En de Verenigde Staten proberen werkgelegenheid uit Europa weg te trekken. Daar heb je een Europees antwoord op nodig. Wij willen samen met de vakbonden de toekomst van de Europese industrie garanderen via onder meer ambitieuze openbare investeringen.”

De kersverse Europees PVDA-volksvertegenwoordiger wil in het Europees Parlement de stem van de werkende klasse en sociale strijd laten horen: “Deze Unie speelt regio’s en werkende mensen tegen elkaar uit. In plaats van aan sociale dumping, hebben we vandaag nood aan massale investeringen in onze openbare diensten en infrastructuur. Daarom moeten we af van de absurde Europese besparingsdogma’s.” De PVDA stelt onder meer een aantal alternatieve financieringsmechanismen voor, zoals een miljonairstaks, en het aanpakken van overwinsten van Europese multinationals.