Sociaal signaal van 9 juni moet gehoord worden in de Vlaamse regeringsvorming

De PVDA roept bij de 11 juli viering op om rekening te houden met het sociale signaal van de afgelopen verkiezingen. “Links is nog nooit zo groot geweest in het Vlaams parlement en de PVDA heeft haar aantal verkozenen zelfs verdubbeld. De Vlaamse regering heeft geen mandaat voor nog eens vijf jaar rechts besparingsbeleid”, zegt PVDA-fractieleider Jos D’Haese. “Vlaanderen heeft eindelijk weer sociale investeringen nodig, in de kinderbijslag, het openbaar vervoer en de zorg.”

donderdag 11 juli 2024

Jos D'Haese

“Bij de laatste verkiezingen is niet alleen de Vivaldi-regering, maar ook de Vlaamse regering afgestraft”, zegt D’Haese naar aanleiding van de Vlaamse feestdag. “Dat verbaast niet, want het is duidelijk dat wat Vlaanderen zelf doet, het lang niet altijd beter doet. Kijk maar naar de besparingen op het kindergeld, de toestand van ons openbaar vervoer of de wachtlijsten in de zorg. Na tien jaar koud besparingsbeleid is de N-VA haar meerderheid in het Vlaams parlement kwijtgespeeld en heeft Vlaanderen nood aan een andere politiek.”

Maar de vraag is maar of die er komt. “Dat Matthias Diependaele (N-VA) de onderhandelingen leidt, is geen goed teken”, zegt D’Haese. “Hij is hét gezicht van de kille besparingen in Vlaanderen en heeft meer werk gemaakt van de stigmatisering van sociale huurders dan het aanpakken van de oververhitte woonmarkt. Ook de goede samenwerking tussen Bart De Wever en Conner Rousseau voorspelt weinig goeds. De PVDA zal op alle mogelijke manieren druk zetten om dat beleid in de andere richting te duwen.”

“Op 9 juni heeft de kiezer in Vlaanderen ook een sociaal signaal gegeven”, merkt D’Haese op. “De linkse partijen zijn samen groter dan ooit in het Vlaams parlement, de PVDA heeft haar aantal verkozenen zelfs verdubbeld. Dat sociaal signaal moet ook gehoord worden in de Vlaamse regeringsvorming. Het is onbegrijpelijk dat kinderen in Vlaanderen vandaag minder kindergeld krijgen dan in de rest van het land. We hebben dringend investeringen nodig om ons openbaar vervoer opnieuw vlot te trekken. En het is hoog tijd dat de schandvlek van de wachtlijsten voor personen met een handicap of in de jeugdzorg worden weggewerkt. Vlaanderen heeft eindelijk weer sociale investeringen nodig.”