PVDA wil toekomstplan voor Van Hool nadat Vlaamse regering faalt om jobs te redden
De PVDA reageert verontwaardigd op de aankondiging dat minstens 1.550 mensen hun job zouden verliezen bij busbouwer Van Hool.
“Het is absurd dat de Vlaamse regering Van Hool failliet laat gaan terwijl we zoveel bussen bij De Lijn moeten vergroenen”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Jos D’Haese. “Dit is een sociaal drama dat vermeden had kunnen worden. Aan de basis ligt niet alleen de hebzucht en de foute keuzes van de miljonairsfamilie Van Hool, ook de Vlaamse regering heeft een verpletterende verantwoordelijkheid. Minister van Werk Jo Brouns kan nog jobs redden door bussen voor De Lijn in Koningshooikt te laten bouwen. Of wordt hij liever minister van Werkloosheid?"
“De aankondiging bij Van Hool vandaag is een mislukking op conto van minister van Werk Jo Brouns”, zegt D’Haese. “Hij laat het enige Belgische bedrijf in de automobielsector, met wereldfaam en groene toptechnologie, op de fles gaan. Van Hool heeft nochtans een toekomst, nu de hele wereld op zoek is naar emissievrije bussen. De minister had het bedrijf dus perfect kunnen redden uit de handen van de familie Van Hool. Met een participatie, zoals dat in het verleden al gebeurde bij DAF, Barco en Ethias. Maar behalve praatjes hebben we van deze Vlaamse regering niets gezien om jobs te redden. De kostprijs van die passiviteit is enorm: minstens 1.550 banen staan op de tocht, tientallen onderaannemers riskeren in de problemen te komen en in de regio zal dit aankomen als een mokerslag.”
De PVDA vraagt dat de Vlaamse regering alsnog met een toekomstplan voor Van Hool komt. “De Lijn moet de komende jaren 2.000 vervuilende dieselbussen vervangen, goed voor een investering van 1 miljard euro”, zegt D’Haese. “Gaat de Vlaamse regering dat geld allemaal naar het buitenland laten vloeien, of gaat ze hier investeren in de industrie van de toekomst? Dat is de vraag. De technologische know-how zit hier in Koningshooikt, de vakkennis is hier. Met een investering in de modernisering van de fabriek kan Van Hool hier rendabel bussen maken. Laten we miljoenen aan Vlaamse waarborgen verloren gaan, of investeren we in het redden van jobs en toptechnologie? Als je het ons vraagt, is de keuze snel gemaakt.”