PVDA wil oplossingen voor wooncrisis en sociale noden, in plaats van nieuwe besparingsregering

Voor de PVDA lijkt het nakende Vlaamse regeerakkoord tussen N-VA, CD&V en Vooruit een volgende stap in de foute richting. “Net als bij de supernota van De Wever op federaal niveau, lijkt ook de insteek van het Vlaams regeerakkoord er één te worden van besparingen, sanctioneringen en privatiseringen”, reageert Jos D’Haese, fractievoorzitter van de PVDA in het Vlaams parlement.

maandag 23 september 2024

“Wij zeggen alleszins resoluut nee tegen een verderzetting van een asociaal woonbeleid dat ons in een wooncrisis bracht of hogere ticketprijzen bij De Lijn. De inwoners van Vlaanderen hebben nood aan een sociaal beleid", zegt D'Haese.

Nu de onderhandelende partijen N-VA, CD&V en Vooruit een akkoord hebben over het budgettaire kader, lijkt een nieuwe Vlaamse regering dichtbij. “Als wat we horen klopt, komen er geen serieuze maatregelen om de wooncrisis aan te pakken”, zegt D’Haese. “Nochtans is dat echt nodig. De analyse in de kranten deze ochtend toont opnieuw dat jonge gezinnen het steeds zwaarder hebben om een eerste woning te kopen. Dat is een rechtstreeks gevolg van het beleid van de vorige Vlaamse regering, die projectontwikkelaars vrij spel heeft gegeven om heel Vlaanderen vol luxeappartementen te bouwen, de renovatieplicht heeft ingevoerd en amper sociale woningen heeft gebouwd. Dat asociale N-VA-beleid verderzetten, zou een ramp zijn.”

Ook zou De Lijn opnieuw verantwoordelijk gemaakt worden voor het bepalen van de ticketprijzen, wat kan leiden tot nieuwe prijsverhogingen. “Een betaalbaar en kwaliteitsvol openbaar vervoer is voor miljoenen mensen in Vlaanderen van levensbelang om op het werk of op school te geraken. Het is het belangrijkste vervoersmiddel voor een klimaatvriendelijke toekomst”, reageert D’Haese. “Dat er na het schrappen van duizenden bushaltes nu misschien verhogingen komen van de ticketprijzen is zeer pijnlijk en willen we met de PVDA tegenhouden. We hebben investeringen nodig om De Lijn opnieuw betrouwbaar en betaalbaar te maken.”

De PVDA vraagt dat het parlement vanaf deze week opnieuw regelmatig samenkomt, zodat de nieuwe verkozenen de regering kunnen controleren en opnieuw voorstellen op tafel kunnen leggen. “Het parlement moet de regering kunnen controleren, of die nu in lopende zaken is of niet”, besluit D’Haese.