PVDA wil buitengewone commissie over toestand spoorwegen bijeenroepen
“Met de staking op 6 en 7 december klinkt de kritiek op het spoorwegbeleid van de Vivaldi-regering steeds luider. En langs alle kanten”, zegt PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw. “Het is tijd dat minister van Mobiliteit Gilkinet zich komt verantwoorden en dat we kijken naar de werkelijke staat van de Belgische spoorwegen. De minister belooft ons morgen meer treinen, maar elke dag wordt 1 op de 30 treinritten geschrapt. Er zijn nog nooit zoveel klachten geweest over vertragingen. De staking is slechts het topje van de ijsberg.”
Wie gelooft de mooie woorden nog van de regering en van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo)?
“Dit is de zevende staking sinds zijn aantreden, en we kunnen alleen maar begrip opbrengen voor het spoorpersoneel”, zegt PVDA-volksvertegenwoordigster Maria Vindevoghel.
Sinds de laatste stakingen bij de spoorwegen spreken steeds meer verenigingen en instellingen zich uit over de verslechterende toestand van de spoorwegen, die mijlenver afstaat van de bubbel waarin minister Gilkinet leeft. Het bewijst dat de onvrede wijdverspreid is. “De minister blijft zeggen dat we geduld moeten oefenen, dat het snel beter zal gaan ... Maar hij is al drie jaar op post en de situatie wordt elke maand slechter in plaats van beter”, aldus Maria Vindevoghel.
- Ombudsrail, de federale ombudsdienst voor de treinreizigers, heeft al een recordaantal klachten ontvangen over afgeschafte treinritten of treinen met vertraging in 2023, meer dan een derde meer dan vorig jaar. De ombudsvrouw pleitte ervoor dat de NMBS eerst orde op zaken zou stellen vooraleer het aanbod uit te breiden.
- De laatste stiptheidscijfers worden almaar slechter: in september reed 86,7% van de treinen op tijd, d.w.z. minder dan 6 minuten te laat. En minder dan de helft van de treinen is echt op tijd (minder dan 1 minuut te laat).
- Het Planbureau publiceerde onlangs een studie waaruit blijkt dat de door minister Gilkinet geplande uitbreiding van het aantal spoordiensten tussen nu en 2040 te klein is om een significant effect te hebben op het modale aandeel van het spoor (het aandeel van de auto zal nauwelijks afnemen) en op de uitstoot van broeikasgassen. De ambitie zelf van de regering met betrekking tot het spoor wordt in vraag gesteld.
In december besliste de NMBS om dagelijks 41 treinritten te schrappen, waaronder ook P-treinen (de door pendelaars veel gebruikte piekuurtreinen), wegens personeelstekort. “Een treinbegeleidster vertelde me onlangs dat ze al haar wettelijke vakantiedagen voor 2023 nog moest opnemen. Dat is onhoudbaar. In deze context is praten over extra treinen in het beste geval een mooie belofte, in het slechtste geval een leugen van de minister”, zegt Maria Vindevoghel. ”We vragen een buitengewone parlementaire commissie over de werkelijke staat van de spoorwegen, met hoorzittingen. Samen met de minister willen we luisteren naar de ombudsvrouw voor de treinreizigers, pendelaarsverenigingen en werknemersorganisaties.”
“Als we niet afzien van de plannen om de productiviteit te verhogen over de rug van het spoorwegpersoneel en niet echt massaal investeren in de spoorwegen, zullen we nooit de nodige ambitie kunnen waarmaken om de uitdagingen op het gebied van mobiliteit en klimaat aan te gaan. Erger nog, zonder serieuze verbeteringen dreigen de Belgen zich minder met de trein dan met de auto te zullen verplaatsen”, besluit Maria Vindevoghel.