PVDA: Vlaamse Regering deelt 270 miljoen euro klimaatsubsidies uit aan grootste vervuilers
De bedrijven die het meest energie verbruiken krijgen dit jaar 100 miljoen euro extra klimaatsubsidies van de Vlaamse Regering omdat hun energiefactuur is gestegen. āDe Vlaamse Regering van de N-VA beweert altijd dat het geld niet aan de bomen groeit wanneer het gaat over de zorg, het onderwijs of het openbaar vervoer. Maar wanneer vervuilende multinationals als Total, Shell of Ineos komen aankloppen kan het geld niet opā, reageert Jos DāHaese, fractievoorzitter van de PVDA in het Vlaams Parlement. āWij stellen voor om de 270 miljoen euro klimaatsubsidies niet zomaar cadeau te geven aan winstgevende multinationals, maar om die te investeren in De Lijn. Dat levert beter openbaar vervoer op, wat positief is voor mens en planeet.āĀ
De Vlaamse Regering subsidieert jaarlijks de energiefactuur van de energie-intensieve industrie met inkomsten uit het Europese systeem van emissiehandel. Die subsidie noemt men de ‘compensatie voor indirecte emissiekosten’. “Bij het begin van de regeerperiode in 2019 ging het nog over 36 miljoen euro steun. Dat steeg al snel naar 172 miljoen in 2023 en volgend jaar bereiken de subsidies een recordhoogte van 270 miljoen euro”, stelt D’Haese. “De emissiehandel dient zogezegd om de klimaatverandering tegen te gaan. Maar in plaats van de opbrengsten ervan te investeren om minder emissies uit te stoten, komt het vandaag terecht bij oliemagnaten als Total, Shell en Ineos.”
De Vlaamse Regering beweert dat de steun noodzakelijk is voor het bewaken van de competitiviteit van bedrijven die veel energie verbruiken. “We zijn akkoord dat sommige bedrijven het moeilijk hebben door de energiecrisis. Maar het is absurd dat een bedrijf als Total, dat een recordwinst van 34 miljard euro boekt door te profiteren van de energiecrisis en zijn prijzen te verhogen, nu klimaatsubsidies krijgt om de eigen energiefactuur te betalen”, reageert D’Haese. “Er is volgens de Vlaamse Regering nooit geld om iets te doen aan de wachtlijsten in de zorg, de lerarentekorten of het gebrekkige openbaar vervoer, maar blijkbaar wel voor vervuilende multinationals met aandeelhouders die de miljarden opstapelen. Laat het duidelijk zijn: de Vlaamse Regering van N-VA, Open VLD en cd&v dient enkel de belangen van de rijken.”
De PVDA pleit ervoor om de klimaatsubsidies anders te benutten en te investeren in zaken die de planeet echt vooruit helpen. "Een van de belangrijkste maatregelen om de klimaatverandering te bestrijden is het uitbouwen van een kwaliteitsvol en betaalbaar openbaar vervoer”, zegt D’Haese. “Als je weet dat vervoersmaatschappij De Lijn jaarlijks ongeveer 250 miljoen euro tekort komt om zijn taken te vervullen, kan je de klimaatsubsidies veel beter daar investeren. Dat is positief voor de reizigers, de chauffeurs en de planeet.”
Bronnen
- Compensatie indirecte emissiekosten 2024, p. 62: https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=2001788
- Compensatie indirecte emissiekosten 2023, p. 59: https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=188754
- Winst Total: 200 miljard dollar: nooit eerder maakten oliebedrijven zoveel winst, met dank aan de energiecrisis | VRT NWS: nieuws
- Tekorten De Lijn: Topvrouw De Lijn haalt uit naar de politiek: ‘Minstens twee legislaturen aan verrottingsstrategie’ | De Standaard