PVDA eist dat directie Audi Brussels volgende week tekst en uitleg komt geven in de Kamer

“De directie van Audi vindt dat de alternatieven die op tafel lagen voor de fabriek in Vorst, niet rendabel waren. Maar waarom levert de directie geen transparantie over waarom ze niet rendabel zijn? De PVDA vindt de sluiting van Audi Brussels onaanvaardbaar en wil dat de directie uitleg komt geven in het parlement. Ik wil eraan herinneren dat Audi minstens 157,7 miljoen euro aan overheidssubsidies heeft ontvangen”, stelt PVDA-volksvertegenwoordiger Nabil Boukili.

dinsdag 24 september 2024

Vorige week woensdag namen er van alle partijen Kamerleden deel aan het parlementaire bezoek aan de fabriek, en ze waren het er allemaal over eens: deze fabriek is een technologisch juweeltje.

“Reden te meer om de directie uit te nodigen om zich zo snel mogelijk publiekelijk te verantwoorden in het parlement”, zegt Nabil Boukili.

De PVDA roept op tot een gezamenlijke commissie om de directie van Audi te horen op woensdag 2 oktober.

“Audi heeft strategische fouten gemaakt die duizenden werknemers treffen”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger en ex-arbeider bij VW Vorst Robin Tonniau. En nu moeten wij hen op hun woord geloven dat geen van de 24 bestudeerde scenario's rendabel is? Wij eisen volledige transparantie van Audi. Dat is ook wat de vakbonden vragen. De directie moet zo snel mogelijk uitleg komen geven in het parlement. Hoe kan het dat er volgens haar geen financieel belang is om een autofabriek in stand te houden?”

De vakbonden vrezen dat Audi met de verkoop van de gronden in Vorst een winstgevend zaakje wil doen. “Bovendien heeft de directie tijdens het parlementaire bezoek geen antwoord gegeven op vragen van verschillende parlementsleden over de toekomst van de fabriek. Het zou een verschrikkelijke vergissing van de politiek zijn om geen openbare hoorzitting met de directie te houden”, besluit Nabil Boukili.