“Na verzet personeel, reizigers en top van De Lijn is het tijd voor ommezwaai bij Vlaamse regering”
Na de forse uithaal van de directeur-generaal van De Lijn legt vandaag het personeel van de openbare vervoersmaatschappij het werk neer.
De Lijn
“Minister van Mobiliteit Lydia Peeters staat volledig geïsoleerd met haar afbraakbeleid bij De Lijn”, reageert Vlaams parlementslid Jos D’Haese. “Reizigers, personeel en zelfs de top het overheidsbedrijf zijn het er over eens: op deze manier kan het niet verder. Neemt de minister zelf ooit de bus eigenlijk? Ze moet dit signaal ter harte nemen en zorgen voor een echte ommezwaai, met extra budgetten en respect voor het openbaar vervoer.”
Zowel het personeel van De Lijn zelf als de vakbonden van de onderaannemers voeren vandaag actie. Directe aanleiding is de sluiting van 8 stelplaatsen die zonder overleg werd aangekondigd. “Dat de gebouwen van De Lijn compleet verkommerd zijn is het zoveelste gevolg van de besparingen die de Vlaamse regering de afgelopen jaren heeft doorgevoerd”, zegt D’Haese. “Verouderde bussen, onbruikbare tramsporen, geschrapte ritten en haltes en een tekort aan personeel: De Lijn is vandaag in crisis door de permanente tekorten.”
Het personeel kan dan ook op de steun van de PVDA rekenen voor haar acties. “Na de open oorlog tussen minister Peeters en directeur-generaal Ann Schoubs eerder deze week is de malaise bij De Lijn nu compleet. De directeur-generaal van De Lijn spreekt terecht van een ‘verrottingsstrategie’. De Vlaamse regering wil De Lijn gewoon slecht laten functioneren, om ze daarna gemakkelijker te kunnen privatiseren. Dat zou voor de reiziger alleen maar minder dienstverlening en hogere prijzen betekenen.”
“Volgens mij is het heel lang geleden dat minister Peeters zelf nog op een bus heeft gezeten”, merkt D’Haese op. “Anders zou ze de reiziger niet zo gemakkelijk in de steek laten. Nu reizigers, personeel én de top van De Lijn samen een lijn in het zand trekken voor die afbraakpolitiek is het tijd dat de Vlaamse regering een ommezwaai maakt. De vakbonden en Trein Tram Bus hebben groot gelijk: als we willen dat De Lijn een performante publieke dienst wordt, moeten er nu de nodige budgetten worden vrijgemaakt.”