Grote Bevraging bij 100.000 mensen: PVDA legt oor te luister bij bevolking met ongeziene campagne
PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw lanceerde vandaag in Willebroek “De Grote Bevraging”. Het is meteen de aftrap van de verkiezingscampagne van de PVDA.
Vier maanden lang gaan leden van de PVDA op pad om te praten met mensen op markten, in wijken, aan fabriekspoorten... Ze luisteren naar hun bezorgdheden en vragen hun mening over hoe we de samenleving kunnen veranderen. Zo legt de PVDA de speerpunten vast voor haar verkiezingsprogramma.
“Onze doelstelling is ambitieus: tegen eind december willen we 100.000 mensen hebben bevraagd”, legt Raoul Hedebouw uit. “Het is een operatie van een ongekende omvang. Geen enkele andere partij in België is in staat om zoiets te doen.”
“Veel mensen voelen zich niet gehoord. En ze hebben gelijk. De regeringen nemen beslissingen in hun Wetstraatbubbels op advies van dure consultants en communiceren met de bevolking via advertenties in de krant. De mislukte fiscale hervorming, het optrekken van de pensioenleeftijd naar 67 jaar, de graaipensioenen van parlementsleden... het zijn stuk voor stuk voorbeelden van de wereldvreemdheid in die bubbel. Wij doen op een heel andere manier aan politiek. Wij luisteren naar de mensen, vertrekken van hun prioriteiten en strijden samen met hen om de zaken aan te pakken. Wij bieden een positief sociaal alternatief voor de groeiende afkeer die de mensen hebben van de politiek en voor de democratische crisis. Omdat de Wetstraat niet luistert naar de mensen, gaan wij hun stem laten horen”, zegt Raoul Hedebouw.
De Grote Bevraging (online beschikbaar op www.degrotebevraging.be) begint met een open vraag en bestaat verder uit tien thema's – zes nationale en vier lokale – waarop mensen hun prioriteiten kunnen aangeven. Bij elk thema kunnen de mensen hun eigen voorstellen toevoegen.
“Het doel is om de straat op te gaan en gesprekken te voeren met 100.000 mensen van vlees en bloed. Een ambitieus doel, maar wel in lijn met de groei die de PVDA de voorbije jaren heeft doorgemaakt”, aldus Raoul Hedebouw.
Voor de gelegenheid zet de PVDA een speciale bus in. De campagnebus trekt door het hele land en houdt halt in verschillende steden. De eerste halte was Willebroek, waar Raoul Hedebouw vrijdag de Grote Bevraging lanceerde.
“De keuze voor Willebroek is ook symbolisch”, legt Raoul Hedebouw uit. “Onze partij groeit. Dat voel je op het terrein en in de peilingen. Wij worden de verrassing in juni 2024.”