Audi Brussel: De PVDA vraagt dat de politiek een crisisvergadering belegt

De aankondiging van de vroegtijdige stopzetting van de productie van het Q8-model in Vorst zonder dat er een alternatief wordt voorgesteld, komt als een schok. "Deze beslissing is onaanvaardbaar", zegt PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw. De Europese regeringen hebben gekozen voor de elektrische auto. Geen enkele auto met verbrandingsmotor mag na 2035 nog geproduceerd worden. "De werknemers van Audi Brussels zijn voor de groep pioniers geweest in de bouw van elektrische voertuigen. Ze hebben onschatbare expertise in het bouwen van elektrische voertuigen. Het gaat om een moderne en technologisch hoogstaande fabriek. We moeten haar toekomst waarborgen, en de politiek moet daarvoor al haar gewicht in de schaal werpen." De PVDA roept op tot een crisisvergadering van de regering met de vakbonden. Ze roept ook op om het parlement met spoed bijeen te roepen om de regering en de vakbonden over dit onderwerp te horen.

woensdag 10 juli 2024

Gisteravond heeft de PVDA bij monde van haar voorzitter alle werknemers van Audi en haar toeleveringsbedrijven en hun vakbonden een solidariteitsboodschap gezonden.

"Afgelopen maart kondigde de groep trots een winst van 6,3 miljard euro aan", merkt Raoul Hedebouw op. "Het ontbreekt het merk niet aan middelen. Deze winsten zijn afkomstig van het werk van de werknemers van de groep in Brussel en elders. Men moet uit deze miljarden putten om de industriële toekomst van de Brusselse vestiging veilig te stellen."

Voor de linkse partij kan de regering zich niet bij een dergelijke beslissing neerleggen. Ze roept op tot een crisisvergadering van de regering met de vakbonden, en een dringende hoorzitting van de regering en de vakbonden in het parlement. De PVDA-voorzitter voegt hieraan toe: "De toekomst van Audi in Vorst moet gegarandeerd worden, en de politiek moet daarvoor al haar gewicht in de schaal werpen. Er moeten maatregelen worden genomen om de groep te dwingen elektrische voertuigen op de vestiging te blijven bouwen. De vakbonden moeten erbij worden betrokken, in tegenstelling tot de taskforce die is opgericht en waarvan ze tot nu toe zijn uitgesloten."

De PVDA roept ook op om dringend een Europees plan uit te stippelen voor de productie van en overgang naar elektrische voertuigen. Men mag dat niet aan de markt overlaten. "We mogen niet spelen met de levens van duizenden arbeiders en hun gezinnen, we mogen niet spelen met de klimaattransitie", besluit Raoul Hedebouw.