We brengen de PVDA dichter bij jou en jou dichter bij de PVDA.!

Download onze app

Audi Brussel: De PVDA roept op tot een moratorium op de sluiting van autofabrieken

De PVDA heeft in het federaal parlement een resolutie ingediend om de regering te vragen een moratorium in te stellen op de sluiting van autofabrieken zolang er geen alternatief industrieel plan voorligt.

maandag 16 september 2024

Foto van de betoging "De industrie is van ons" op 16 september 2024.

Zo'n plan kan ofwel de productie van een nieuw model binnen de groep zijn, ofwel de overname van de fabriek door een andere autoconstructeur. "Alle politieke partijen hebben gezegd dat ze de sluiting van deze fabriek willen voorkomen. Het is tijd om actie te ondernemen. We roepen hen op om ons voorstel te steunen", zegt federaal volksvertegenwoordiger Nabil Boukili.

"Een technologische parel zoals de fabriek in Vorst sluiten, zou een grote fout zijn, zowel op industrieel vlak als met het oog op de klimaattransitie. Elke sluiting betekent niet alleen jobverlies, maar ook pure verspilling van investeringen en kostbare kennis”, zegt Robin Tonniau, oud-arbeider van de fabriek van Vorst en nu PVDA-volksvertegenwoordiger. Tonniau, mede-ondertekenaar van de resolutie, benadrukt: "We kunnen de Europese industriële toekomst, van een sector in volle transitie, niet op het spel zetten door moderne en goed presterende fabrieken zoals Audi in Vorst te sluiten."

De PVDA wijst er ook op dat er geen tekort is aan middelen bij de Volkswagen-groep, die in 2023 bijna 12 miljard euro aan dividenden aan haar aandeelhouders uitkeerde. "Niet de werknemers moeten de afhankelijke variabele zijn, maar wel de recorddividenden van de aandeelhouders", zegt Robin Tonniau. "Volkswagen, de grootste autoconstructeur van Europa, heeft strategische fouten gemaakt die nu duizenden werknemers treffen. Ook de verschillende regeringen dragen een grote verantwoordelijkheid. Zij moeten investeringen in de transitie organiseren en plannen, wat vandaag niet gebeurt." Tonniau vervolgt: "Er moet dringend geïnvesteerd worden in onderzoek en ontwikkeling van batterijen, in de uitbouw van infrastructuur voor elektrische wagens en in de oprichting van een openbare energiesector die zorgt voor de productie van voldoende, goedkope en hernieuwbare elektriciteit."

Voor de PVDA is er geen sprake van reconversie. "Integendeel, we hebben nood aan een echt industrieel beleid, zowel in België als in Europa. Daarom zal de PVDA op 16 september aanwezig zijn op de nationale betoging", besluit Nabil Boukili.