Audi Brussel: de PVDA roept op tot een Europees moratorium op de sluiting van autofabrieken

Meer dan 3.000 werknemers worden met ontslag bedreigd na de aankondiging van de herstructurering van Audi Brussels. Dit is een absurde beslissing voor PVDA-volksvertegenwoordiger Nabil Boukili, die de regering hierover wil bevragen.

woensdag 17 juli 2024

Dit kan niet. "Het personeel wordt het slachtoffer van een wreed gebrek aan visie op industrie. We zetten onze toekomst op het spel als we een fabriek sluiten die zich zonder moeite kan aanpassen aan de automobielnoden van morgen. Het is volkomen absurd om een geavanceerd bedrijf als Audi Brussel van de hand te doen," zegt Nabil Boukili. Hij zal de kwestie vanmiddag in de commissie aankaarten bij de regering.

De Europese regeringen hebben besloten om in 2035 de productie van auto's met verbrandingsmotoren te stoppen. Over 10 jaar zal er geen enkele auto met een verbrandingsmotor of hybride auto meer verkocht worden in Europa. Volgens de PVDA heeft de politiek aangedrongen op elektrische auto's, maar niets gedaan om de omschakeling te organiseren: er is geen toereikende infrastructuur voor snel en goedkoop opladen, zoals dat in Noorwegen bijvoorbeeld wel bestaat. De Europese regeringen mogen geen spelletjes spelen met werkende mensen en hun gezinnen. We vragen om een moratorium op de sluiting van moderne fabrieken, zoals Audi Brussel.

"Het is een ultramoderne fabriek die alles kan produceren. Ik heb er gewerkt, dus ik weet waar ik het over heb. Het heeft een zeer grote productiecapaciteit," voegt Robin Tonniau, nieuwe PVDA-volksvertegenwoordiger, eraan toe. Hij heeft 11 jaar in de automobielsector gewerkt. Ook Alexander De Croo benadrukte de sterke punten van de site. Audi Brussel is een moderne fabriek die een pioniersrol vervult binnen de Audi Group op het vlak van koolstofvrije productie. De fabriek werd door Agoria zelfs uitgeroepen tot ‘The Factory of the Future’. "Het personeel volgde meer dan 1 miljoen uren opleiding om het elektrische model te produceren. Van de arbeiders tot de ingenieurs, de fabriek bevat een schat aan expertise. Het zou ongelooflijk zonde zijn om het zonder te doen," besluit Robin Tonniau.