Arizona-partijen sluiten PVDA uit van Bestuurscomité Kamer: “Net op de dag dat wij vertrekpremies aanklagen”

N-VA, Vooruit, CD&V, MR en Les Engagés hebben vandaag besloten de PVDA uit te sluiten van het Bestuurscomité van de Kamer.

dinsdag 8 oktober 2024

“Wij hebben recht op een vertegenwoordiger in het Bestuurscomité van de Kamer en maakten hier sinds juni deel van uit. Nu beslissen de Arizona-partijen om ons uit te sluiten, precies op de dag dat wij de vertrekpremies voor uittredende parlementsleden aan de kaak stellen. Dat roept bij mij ernstige vragen op”, zegt Sofie Merckx, fractievoorzitter van de PVDA.

Het Bestuurscomité heeft een belangrijke rol binnen het federaal parlement, en stelt de begroting van de Kamer op. Die begroting omvat een aantal politieke privileges die de PVDA al jaar en dag aanklaagt, zoals de vertrekpremies voor afscheidnemende parlementsleden.

Na de verkiezingen van 9 juni werd naar gewoonte het systeem-D’Hondt toegepast om de samenstelling ervan te bepalen. Dit systeem zorgt voor een evenredige vertegenwoordiging van politieke partijen op basis van het aantal stemmen, en gaf PVDA recht op een vertegenwoordiger. PVDA-volksvertegenwoordiger Nabil Boukili nam sinds juni deel aan verschillende vergaderingen.

Vandaag kozen de Arizona-partijen er echter voor om het systeem-D’Hondt naast zich neer te leggen en in plaats daarvan te stemmen over de samenstelling. Het resultaat: de PVDA werd uitgesloten, en Vooruit nam haar plaats in, gesteund door de partijen van de toekomstige Arizona-coalitie.

“Het lijkt er sterk op dat de traditionele partijen liever geen kritische pottenkijkers hebben. Ik stel me daar toch heel wat vragen bij. Wij vinden het belangrijk dat kritische oppositiegroepen vertegenwoordigd blijven. Het zal ons alleszins niet tegenhouden om de politieke privileges te blijven aanklagen”, besluit Sofie Merckx.