Wij stemden tegen nieuw mandaat Ursula Von der Leyen

Ursula Von der Leyen kreeg een nieuw mandaat als Commissievoorzitster in het Europees Parlement, wij stemden tegen.

donderdag 18 juli 2024

Ursula Von Der Leyen

“Von der Leyen spreekt met geen woord over eerlijke belastingen, en wil dat lidstaten besparen op pensioenen, onderwijs en gezondheidszorg,” reageert Rudi Kennes, kersvers Europees parlementslid voor PVDA. “Intussen heeft ze wél handenvol geld over voor de grote aandeelhouders van de Europese multinationals. Besparingen voor de mensen, maar deregulering en massale cadeaus voor met name militaire multinationals, dat zijn echt de verkeerde prioriteiten. Ik snap niet dat sociaaldemocraten en groenen haar steunden.”

De speech van Von der Leyen voor het Europees Parlement duurde dubbel zo lang als voorzien, maar slaagde er volgens Kennes toch niet in om over de belangrijkste noden van de bevolking te spreken. “De Europese werkende klasse staat voor een enorme sociale en klimaatcrisis. Om die aan te pakken heb je massale publieke investeringen nodig. Dus moet je enerzijds breken met de besparingslogica, en anderzijds geld halen bij Europese multimiljonairs en de overwinsten van die multinationals. Geen woord daarover bij Von der Leyen.”

Ook vinden wij dat het aangekondigde groene industriebeleid geen enkele garantie biedt voor de werkende klasse. Kennes wil dat er een moratorium komt op sluitingen van performante klimaatvriendelijke fabrieken, met name in de automobielsector. “Praten over groene industrie, maar ondertussen niets doen voor de werknemers van Audi Brussel? Dat toont dat het Europese klimaatbeleid niet sociaal noch doeltreffend is.”

Ursula Von der Leyen en haar grote coalitie creƫren een Europa van ongelijkheid. De mensen zijn dat beu.

Rudi Kennes

Volksvertegenwoordiger in het Europees Parlement

Ook tonen de militaire investeringsplannen volgens ons aan dat de prioriteiten verkeerd liggen. Kennes: "Terwijl er wordt bespaard op openbare diensten en pensioenen, moeten lidstaten massaal in wapens investeren. Er is nochtans een alternatief. Defensiebudgetten kunnen veel efficiënter besteed worden als er betere samenwerking komt tussen de lidstaten, en als we de focus verleggen van interventies in het buitenland naar de verdediging van het Europese grondgebied."

Met de fractie van 'The Left' (= groepering van linkse partijen in het Europees Parlement) willen wij de komende jaren dé sociale oppositiestem van Europa worden: "Ursula Von der Leyen en haar grote coalitie creëren een Europa van ongelijkheid. De mensen zijn dat beu. Dat zie je ook aan de verkiezingsuitslagen. Wij willen een continent dat de rijkdom van de rijksten activeert om industriële, ecologische en sociale investeringen te doen die aansluiten bij de noden van de werkende bevolking."