We halen ons beste resultaat ooit voor de lokale verkiezingen

De PVDA is in de drie gewesten van het land een van de winnaars van de verkiezingen. Zowat overal gaan we erop vooruit en halen we ons beste resultaat ooit voor de lokale verkiezingen.

maandag 14 oktober 2024

Foto van de PVDA-verkozenen in Antwerpen.

In Antwerpen halen we 20% van de stemmen, daarmee zijn we de tweede grootste partij in de grootste stad van Vlaanderen. En in het district Borgerhout, waar we in de meerderheid zitten, wordt ons progressieve beleid ruim beloond: de PVDA wordt er de grootste partij. In Zelzate wordt de progressieve coalitie beloond door de kiezer. Wij consolideren er onze score van meer dan 20%. Dat is een duidelijk mandaat om beide progressieve coalities verder te zetten en wij zullen er alles aan doen om dat te doen slagen.

Ook elders in Vlaanderen worden we sterker, zoals in Mechelen, Vilvoorde of Genk. En we doen voor het eerst onze intrede in de gemeenteraad van steden als Oostende en Aalst en tal van andere gemeenten, zoals Halle, Mortsel, Boom, Heist-op-den-Berg, Ronse, Dilbeek en Asse.

We mogen wel stellen dat de afschaffing van de opkomstplicht in Vlaanderen ons pijn heeft gedaan. Meer dan verwacht. We hebben een sterke campagne gevoerd op het terrein, maar we zullen de volgende keer de mensen nog meer moeten mobiliseren om te gaan stemmen.

In Brussel, de hoofdstad van Europa, groeit de PVDA sterk of zeer sterk in alle gemeenten waar we aanwezig zijn, zoals Molenbeek, Jette, Etterbeek, Sint-Gillis, Vorst, Anderlecht, Elsene, Brussel stad en Schaarbeek. In meerdere gemeenten zijn ook progressieve meerderheden mogelijk.

De resultaten van Wallonië zijn nu ook binnen, en de PVDA gaat er overal vooruit. In de grote steden zoals Luik, Charleroi en Namen groeien we sterk en boeken we winst in onze bolwerken Herstal (30%) en Seraing (26%). We halen ook mooi scores in Saint-Nicolas (20%) en La Louvière (19,2%) en gaan ook vooruit in Verviers, Bergen en Doornik.

We zijn steeds sterker verankerd op het terrein. In Moeskroen, waar we voor het eerst een lijst indienden, halen we meer dan 20% van de stemmen en worden we meteen de tweede partij van de stad. We komen ook sterk binnen in de gemeenteraden van Binche, Aat, Châtelet, Sambreville en Fleurus.

Dit resultaat betekent dat we steeds sterker verankerd raken in het hele land. We boeken overal vooruitgang met een duidelijke visie op onze gemeenten en steden.Wij hebben het debat rond betaalbaar wonen, het recht op mobiliteit en de strijd tegen oneerlijke belastingen op de agenda gezet.

In 2012 zijn we doorgebroken in grote steden zoals Antwerpen, Luik en Brussel.

In 2018 traden we toe tot de gemeenteraden van de provinciehoofdsteden, zoals Gent, Namen, Leuven en Hasselt.

Vanavond worden we sterker in al deze grote steden, in verschillende steden worden we zelfs een van de grootste politieke krachten, en we verankeren ons ook in tal van nieuwe steden en gemeenten.

Het signaal is duidelijk: de PVDA is een kracht die groeit in het hele land. We zijn een factor van betekenis, en we zijn hier om te blijven!

Bedankt aan alle mensen die ons hun vertrouwen hebben geschonken.

En een enorme merci aan alle militanten en vrijwilligers die geholpen hebben met de ongelooflijke campagne die we in het hele land gevoerd hebben.

Deze overwinning is voor jullie. Samen dwingen we verandering af. Tous ensemble!