We brengen de PVDA dichter bij jou en jou dichter bij de PVDA.!

Download onze app

Twintigtal stations bedreigd met sluiting: “In plaats van stations te sluiten, investeer in het treinvervoer”

Tijdens de regeringsonderhandelingen stelden de Arizona-partijen een lijst op van een twintigtal treinstations die in aanmerking komen voor sluiting. Onze volksvertegenwoordiger Annik Van den Bosch wijst deze besparingslogica af en pleit voor een ambitieus plan voor het spoorvervoer.

vrijdag 21 februari 2025

Een trein aan het perron in een NMBS-station

In de pers kwam aan het licht dat in de voorbereidingen van het regeerakkoord een lijst werd opgemaakt van NMBS-stations die bedreigd worden met sluiting. 

“In plaats van een twintigtal stations te sluiten, zoals de NMBS aankondigt, pleiten wij er net voor om te investeren in nabijheidsmobiliteit. De kleine lijnen maken de grote lijnen. We hebben een ambitieus plan nodig voor het spoorvervoer”, zegt Annik. 

De regering heeft het over het “Zwitserse model”, maar in Zwitserland zijn er ongeveer drie keer zoveel treinhaltes en stations als in België, en dat voor een kleinere bevolking. Gevolg: heel wat meer mensen nemen er de trein. Investeren in openbaar vervoer is een toekomstgerichte oplossing. Het is goed voor de reizigers en tegelijkertijd pakken we zo de uitdagingen op het vlak van klimaat en milieu aan.

“Door ons spoorwegnet te moderniseren en het aanbod uit te breiden – ook in landelijke gebieden en ook aan haltes die vandaag minder worden gebruikt – maken we de trein aantrekkelijker en zullen steeds meer mensen ook de trein nemen”, gaat Annik verder.

Het is ontoelaatbaar om de toegankelijkheid van het openbaar vervoer op te offeren op het altaar van het winstbejag.

Annik Van den Bosch

Volksvertegenwoordiger in de Kamer.

De strategie van de regering en van de NMBS volgt echter een heel andere logica: een financiële logica, die losstaat van de behoeften van de gebruikers en die niet getuigt van een ambitieuze strategie om het spoor als openbare dienst uit te bouwen.

“Het is ontoelaatbaar om de toegankelijkheid van het openbaar vervoer op te offeren op het altaar van het winstbejag”, vindt Annik. “Of het nu gaat om een halte in Wallonië of in Vlaanderen, elke sluiting betekent een stap achteruit voor de lokale mobiliteit.”

De regering begint met haltes te sluiten onder het voorwendsel dat ze weinig gebruikt worden. Ze wil ook het aanbod van treinen op minder drukke lijnen en stations verminderen. Maar daarmee volgt de regering een gevaarlijke redenering. “En waar eindigt die?, vraagt Annik zich af. “In die logica zullen we een gebrek aan investering in bepaalde lijnen zien, waardoor nog minder reizigers die lijnen zullen gebruiken, wat uiteindelijk zal leiden tot het opdoeken van hele lijnen. De overheid dwingt mensen zo om de auto te nemen.”

Wij eisen dat de regering haar standpunt herziet en zich ertoe verbindt geen enkel station te sluiten. We roepen op tot een algemene mobilisatie om een spoornet te verdedigen dat voldoet aan de behoeften van de bevolking en dat de reizigers en het klimaat centraal stelt.