Twee prioirteiten waarmee we de zaken in beweging willen brengen in het nieuwe parlementaire werkjaar

“Het is simpel: ofwel wordt het geld gehaald bij de rijken, ofwel worden de werkende mensen en de gezinnen nog verder uitgeperst”, aldus onze voorzitter Raoul Hedebouw. Daarom zetten we twee prioriteiten op de politieke agenda: een vermogensbelasting invoeren en een einde maken aan de loonblokkering.

donderdag 19 september 2024

De 15 volksvertegenwoordigers van de PVDA in de Kamer

“De onderhandelaars van de Arizona-coalitie willen de rekening doorschuiven naar de werkende bevolking. Na de gemeenteraadsverkiezingen gaan ze hun antisociale plannen weer op tafel leggen. Dat pikken wij niet. We gaan er alles aan doen om te wegen op het beleid en verandering te brengen”, zegt Raoul.

“Het is simpel: ofwel wordt het geld gehaald bij de rijken, ofwel worden de werkende mensen en de gezinnen nog verder uitgeperst”, aldus Raoul.

Er bestaat een alternatief: een belasting op de grote vermogens die enkel de rijkste 1% treft en die middelen vrijmaakt voor de sociale noden.

Voorzitter PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer

Wij stellen vast dat de Arizona-onderhandelaars voor de tweede optie kiezen door de btw en de accijnzen op benzine te verhogen en door te snijden in de pensioenen.

“Er bestaat een alternatief: een belasting op de grote vermogens die enkel de rijkste 1% treft en die middelen vrijmaakt voor de sociale noden”, aldus Raoul.

We vragen dat de Kamer dringend stemt over ons wetsvoorstel voor een miljonairstaks. Die kan tot 8 miljard euro opleveren.

Alle opiniepeilingen wijzen al jaren uit dat een enorme meerderheid van de bevolking dat voorstel steunt. De nood is hoog, zowel op sociaal als op democratisch vlak.

Voorzitter PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer

“Wij zijn bereid om met de andere partijen te onderhandelen over de voorwaarden van de taks, op voorwaarde dat ze enkel de 1% rijksten treft en effectief de miljarden opbrengt die we nodig hebben”, zegt Raoul.

“Maar het is nu wel tijd om voort te maken. Alle opiniepeilingen wijzen al jaren uit dat een enorme meerderheid van de bevolking dat voorstel steunt. De nood is hoog, zowel op sociaal als op democratisch vlak”, stelt Raoul.

Nu is het onmogelijk voor de vakbonden om vrij te onderhandelen, zelfs in bedrijven die recordwinsten boeken. De wet moet worden herzien vóór het nieuwe interprofessioneel akkoord.

Voorzitter PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer

We dienen ook een wetsvoorstel in om de loonblokkeringswet van 1996 te herzien.

“De Wever en Bouchez zeggen voortdurend dat ‘werken moet lonen’, maar ze blijven de lonen blokkeren. De huidige wet maakt het onmogelijk voor de vakbonden om vrij te onderhandelen, zelfs in bedrijven die recordwinsten boeken”, zegt Raoul.

Het is belangrijk om de wet te herzien vóór het nieuwe interprofessioneel akkoord, zegt Raoul. “Vooruit, PS, Groen en Ecolo hebben dit allemaal in hun programma opgenomen. Er is een kritieke massa om de wet te veranderen.”

“Sinds 9 juni zijn we de vierde grootste fractie in de Kamer en we zijn van plan om te wegen op de debatten”, zegt Raoul.

“De Arizona-onderhandelaars willen hun akkoord uitstellen tot na de verkiezingen en tot dan elk democratisch debat in het parlement blokkeren. Dat is onaanvaardbaar. Ik hoop dat Vooruit, CD&V en Les Engagés De Wever daarin niet zullen volgen. De mensen kunnen er in elk geval op rekenen dat wij dat niet zullen laten gebeuren”, besluit onze voorzitter.