Takelkosten lopen in de miljoenen... “Vlaamse regering moet investeren in nieuwe bussen”, zegt Amina
Meer dan 8 miljoen euro. Zoveel betaalde De Lijn de afgelopen zeven jaar aan externe firma’s om defecte bussen te takelen. Dat blijkt uit cijfers die onze volksvertegenwoordiger Amina Vandenheuvel opvroeg bij minister van Mobiliteit De Ridder.

We zien dat de takelkosten bij De Lijn de voorbije jaren echt exploderen”, aldus Amina. “In 2023 betaalde De Lijn meer dan 1,5 miljoen euro aan takelkosten. Dat is meer dan vier keer meer dan in 2016.”
Naast gevolgen voor de reizigers en het personeel van De Lijn heeft de verouderde busvloot van De Lijn, dus ook een stevig financieel prijskaartje.
Deze kosten waren perfect vermijdbaar als er tijdig was geïnvesteerd in een duurzame vernieuwing van de busvloot.
Volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement
“Door de jarenlange onderfinanciering door de Vlaamse regering moet De Lijn nu miljoenen uitgeven aan takelkosten. Miljoenen die ze ook in andere zaken had kunnen investeren. Want deze kosten hadden perfect vermeden kunnen worden als er tijdig was geïnvesteerd in een duurzame vernieuwing van de busvloot”, zegt Amina.
Ook de reiziger is slachtoffer van de verouderde vloot. “Oude bussen die met haken en ogen aan elkaar hangen, bussen die in panne vallen, bussen die niet komen opdagen... Iedereen die soms de bus neemt, voelt aan dat er iets schort met de busvloot van De Lijn”, zegt Amina. “En voor die gebrekkige dienstverlening wil de Vlaamse regering de reiziger nu nog meer doen betalen. Door de ticketprijzen te verhogen, omdat er niet genoeg budget zou zijn. Maar langs de andere kant vliegt er nu dus steeds meer budget uit de ramen.”
Reizigers hebben recht op veilig, betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer.
Volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement
Wij roepen daarom op om De Lijn structureel te versterken om De Lijn weer op de rails te krijgen. Zowel structurele investeringen in bussen en andere infrastructuur als een verhoging van de werkingsmiddelen.
“De Vlaamse regering moet niet alleen investeren in nieuwe bussen, maar ook zorgen dat De Lijn de middelen heeft om die bussen in topconditie te houden”, stelt Amina. “Want reizigers hebben recht op veilig, betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer.”