Strijd loont: Busbouwers Van Hool mogen nieuwe bussen De Lijn maken
Een jaar geleden werd Van Hool nog uitgesloten bij de aanbesteding van De Lijn, vandaag haalt de busbouwer een groot deel van de bestelling binnen. De acties op het terrein, van een autokaravaan door Lier tot een mailactie aan de poort van het bedrijf, hebben duidelijk geholpen.
Meer dan duizend arbeiders van Van Hool in Koningshooikt zijn sinds de coronacrisis tijdelijk werkloos. Er is nochtans werk genoeg: De Lijn heeft duizend oude, vervuilende dieselbussen die aan vervanging toe zijn. De linkse partij PVDA pleit daarom al anderhalf jaar om de bestelling van bussen van De Lijn te vervroegen en om van lokale tewerkstelling een criterium bij de toewijzing van de aanbesteding te maken. “Zo slaan we twee vliegen in één klap”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Jos D’Haese. “We garanderen de tewerkstelling tijdens de coronacrisis én we investeren in duurzaam openbaar vervoer.”
Het inkomen van 3.200 gezinnen stond op het spel. En ook het inkomen van honderden toeleveranciers en middenstanders uit de Kempense regio. Gedreven door die urgentie voerde de PVDA meermaals actie via een petitie, parlementaire tussenkomsten van Jos D’Haese in aanwezigheid van Van Hool-arbeiders, een lange autokaravaan door Lier, en vorige maand nog een mailcampagne met ruim 300 mails naar de raad van bestuur van De Lijn.
Die acties blijken nu te lonen. De Lijn besliste begin dit jaar, onder druk van acties, Van Hool toe te laten tot de aanbesteding. Vandaag maakte Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters op vraag van Jos D’Haese bekend dat een eerste bestelling van 60 bussen toegekend wordt aan de lokale busbouwers Van Hool en VDL. Een overwinning voor de werknemers, de vakbonden en de lokale economie.
De PVDA zal er samen met de vakbonden op toezien dat het busorder effectief voor de broodnodige lokale werkgelegenheid zal zorgen en blijft ijveren voor beter en schoon openbaar vervoer.