Regering redt Aviapartner-miljonair, wanneer het luchthavenpersoneel?
Gisteren werd bekend dat de Belgische overheid met 20 à 25 miljoen euro over de brug komt voor de directie van Aviapartner. Dat terwijl de waarde van dat bedrijf niet eens hoger is. Wat is hier aan de hand? “Met deze deal verliest niet enkel het gedupeerde personeel van Swissport, maar ook dat van Aviapartner. Het is tijd voor een structurele en duurzame oplossing voor onze luchthaven”, zegt Maria Vindevoghel, PVDA-volksvertegenwoordigster en zelf ex-werkneemster op de luchthaven.
Een overzicht van de laatste ontwikkelingen op de luchthaven. Op 8 juni kondigde bagageafhandelaar Swissport zijn faillissement aan. Bijna 1.500 mensen stonden op straat, maar de regering gaf geen krimp. Op 15 juni vroeg concurrent Aviapartner meer flexibiliteit aan zijn personeel. Op 17 juni kreeg Aviapartner 20 à 25 miljoen euro staatssteun. Hoe is dit mogelijk? Waarom krijgt Aviapartner staatssteun en mag Swissport overkop gaan? Waarom krijgt een bedrijf dat meer flexibilisering van zijn personeel vraagt, toch overheidssteun?
Het personeel van Swissport en Aviapartner verdient respect
Dit is een slechte deal voor zowel het personeel van Swissport als van Aviapartner. Voor het personeel van Swissport zijn de gevolgen duidelijk. De regering laat 1.500 mensen in de kou staan. “Het is alsof we een grote middelvinger hebben gekregen”, zo verwoordde een personeelslid het. Toch is ook het personeel van Aviapartner niet geholpen met deze deal. Twee dagen voordat de regering met overheidsgeld over de brug kwam, eiste de directie van Aviapartner nog meer flexibiliteit van het personeel.
“Voor de PVDA is het duidelijk”, zegt Maria Vindevoghel. “Belastinggeld mag nooit dienen om mensen te ontslaan of om de loon- en arbeidsvoorwaarden aan te vallen. Daarenboven is het van groot belang voor het personeel van Aviapartner dat er geen nieuwe private afhandelaar komt. Een nieuwe afhandelaar die met slechtere loon- en arbeidsvoorwaarden werkt, zet ook het personeel van Aviapartner onder druk. Het personeel van Swissport redden is van belang voor de hele luchthavengemeenschap, in het bijzonder voor de mensen van Aviapartner.”
Deze zaak stinkt
Het is opmerkelijk dat multimiljonair Laurent Levaux, de grote man bij Aviapartner, in volle coronacrisis het Amerikaanse investeringsfonds HIG uitkoopt. Een vreemde zet zou je denken. Aviapartner komt via die weg volledig in Belgische handen. Hoe valt dit te begrijpen? “Waar politiek en bedrijfsleven elkaar kruisen vindt Levaux als geen ander zijn weg”, zo schrijft de krant De Standaard. “De Luikenaar zou een MR-signatuur hebben, maar onderhoudt ook nauwe contacten met de PS”, zo staat er verder te lezen. Ook luchtvaartspecialist Riadh Bahri stelt in De Afspraak dat Levaux “maar hoeft te bellen om iets te regelen”.
Het is 25 maart wanneer Dnata, Swissport en WFS in een gemeenschappelijk schrijven om overheidssteun vragen. De opvallende afwezige: Aviapartner. Zijn de schaapjes dan al op het droge? “Het persoonlijk vermogen van Levaux bedraagt meer dan 39 miljoen euro. Waarom stopt de Belgische regering het bedrijf van deze multimiljonair dan 20 à 25 miljoen euro toe?”, vraagt Maria Vindevoghel zich af. “We moeten het luchthavenpersoneel redden, niet een multimiljonair.”
Een leefbare toekomst voor onze luchthaven
De moordende concurrentie tussen de afhandelingsbedrijven heeft ertoe geleid dat de loon- en arbeidsvoorwaarden steeds harder onder druk kwamen te staan. De concurrentielogica is een doodlopend straatje. Het is hoog tijd dat we met nieuwe recepten aan de slag gaan en een structurele en duurzame oplossing voor onze luchthaven uitwerken. Als de overheid meer geld geeft aan een bedrijf dan de waarde van het bedrijf zelf, waarom neemt de overheid het dan niet meteen zelf over?
“Laat u niets wijsmaken”, zo spreekt Vindevoghel verzekerd. “Het is perfect mogelijk om het luchthavenpersoneel te redden. De kennis van het Swissport-personeel mag niet verloren gaan en de arbeidsvoorwaarden van het personeel van Aviapartner mogen niet onder druk komen te staan. Voor de toekomst van onze nationale luchthaven is het van groot belang dat de overheid de afhandeling overneemt. Zonder afhandeling kan een luchthaven nu eenmaal niet draaien. Daarnaast moet ook de luchthavenuitbater, Brussels Airport Company (BAC), onder controle van de overheid komen. De laatste vijf jaar maakte BAC 392 miljoen euro winst. Deze winsten mogen niet meer naar het buitenland ontsnappen. Onze nationale luchthaven heeft een toekomst. Waar wacht deze regering op?”