Raoul lanceert onze campagne ‘Stop Arizona’ en roept op om vandaag al in actie te komen

De plannen van de Arizona-coalitie zijn een frontale aanval op de werkende klasse van dit land. De strijd om ze te stoppen begint nu en we zullen niet toegeven.

zaterdag 7 september 2024

Raoul Hedebouw op het podium van ManiFiesta.

De btw op basisgoederen verhogen, de accijnzen op brandstof verhogen, de loonindex aanvallen, mensen langer laten werken voor minder pensioen of de arbeidstijd onmogelijk maken ... Het zijn maar een paar voorbeelden van de maatregelen die zijn uitgelekt uit de onderhandelingen tussen de partijen die samen een ‘Arizona’-coalitie willen vormen (N-VA, MR, CD&V, Les Engagés en Vooruit).

“Dit laat duidelijk zien dat de plannen van de Arizona-coalitie een frontale aanval zijn op de werkende klasse van dit land. De strijd om ze te stoppen begint nu en we zullen niet toegeven”, zei onze voorzitter Raoul Hedebouw tijdens zijn toespraak op ManiFiesta op zaterdag 7 september.

Hij kondigde meteen de lancering aan van een campagne en een petitie www.stoparizona.be om de maatregelen tegen te houden.

Raoul noemde de beslissing om de onderhandelingen uit te stellen tot na de gemeenteraadsverkiezingen een bewuste keuze om de mensen te misleiden. “Op een gegeven moment realiseerden deze partijen zich dat ze een dergelijk akkoord niet voor de verkiezingen konden maken, omdat niemand dan nog op hen zou stemmen. Ze hebben hun project alleen tijdelijk op pauze gezet tot na de gemeenteraadsverkiezingen.”

Raoul Hedebouw

Voorzitter PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer

Daarom roepen we op tot actie om dit project te stoppen voordat het realiteit wordt. “We willen niet dat dit project wordt uitgesteld, we willen dat het volledig wordt opgedoekt. De werkende klasse verdient respect. Onze kracht tegenover degenen die ons willen verdelen is onze eenheid, onze diversiteit en onze solidariteit. Teken de petitie en vraag anderen dat ook te doen.”

Verdubbeling van aantal verkozenen op 13 oktober

Raoul sprak ook over de ambities van zijn partij voor de gemeenteraadsverkiezingen: “Op 13 oktober willen we nog groeien in de grote steden en verder doorbreken in andere steden en gemeenten. We willen onze eerste verkozenen halen in steden en gemeenten als Boom, Kortrijk, Aalst, Etterbeek, Jette, Tubeke, Moeskroen, Sambreville en nog veel meer.“

“We willen het aantal verkozenen en het aantal gemeenten waar we verkozenen halen verdubbelen. We willen gaan van 150 naar 300 verkozenen en we willen vertegenwoordigd zijn in meer dan 70 gemeenteraden. Zo kunnen we de PVDA sterker maken en nog steviger verankeren op het terrein.”

Het zijn belangrijke verkiezingen, want ook op lokaal niveau is er een fundamenteel debat, legt Raoul uit: “Er is een strijd gaande over wie beslist hoe onze steden en gemeenten ontwikkeld worden en voor wie. Is dat voor en door de grote bouwpromotoren en vastgoedgroepen? Of kiezen we voor een beleid voor en met de bewoners zelf? Wij kiezen duidelijk de kant van de inwoners.”

Daarom maken we van het recht op huisvesting ook een van onze speerpunten.

Door mee te besturen en verandering af te dwingen, willen we onze partij nog meer verankeren en op lokaal vlak aantonen dat er alternatieven mogelijk zijn.

We willen ook in coalities stappen om verandering te brengen. Zeker in Antwerpen, de stad waar Bart De Wever burgemeester is en de bakermat van het Vlaams Belang.

In juni werden we de tweede partij in Antwerpen met 22,9% van de stemmen, net achter de N-VA. “Op 13 oktober is de keuze helder: nog eens zes jaar Bart De Wever, of eindelijk sociaal beleid met de PVDA. En als voorzitter ben ik fier dat we die strijd in Antwerpen voeren met onze lijsttrekker Jos D’Haese”, sprak Raoul.

Een keuze en een alternatief dat we in een hele reeks andere gemeenten in het land willen invoeren: in Zelzate, waar de partij sinds 2018 in de meerderheid zit en wil blijven besturen, maar ook in steden als Vilvoorde en Genk in Vlaanderen, Sint-Gillis, Molenbeek en Vorst in Brussel, en Luik, Charleroi, Seraing, Herstal en Moeskroen in Wallonië.

“Door mee te besturen en verandering af te dwingen, willen we onze partij nog meer verankeren en op lokaal vlak aantonen dat er alternatieven mogelijk zijn”, besluit Raoul Hedebouw.