PVDA zet de posttrein opnieuw op de rails
Maria Vindevoghel (PVDA) zal vandaag tijdens de beleidsverklaring van federaal Mobiliteitsminister Gilkinet (Ecolo) voorstellen om opnieuw een samenwerking op te starten tussen bpost en de NMBS om op een meer duurzame en betrouwbare manier pakjes te vervoeren en verdelen. “Koren op de molen van een groene minister, dus we hopen op een positief antwoord van Georges Gilkinet (Ecolo) voor NMBS en Petra De Sutter (Groen) voor bpost”, zegt Vindevoghel.
Tot in het jaar 2003 werkten bpost en NMBS samen om poststukken te verdelen. De laatste posttreinen werden ingezet vanaf de postsorteercentra Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi en reden naar Brussel. De posttrein bereikte zijn eindstation op het moment dat ABX Logistics, de logistieke poot van de NMBS, in de etalage werd geplaatst voor verkoop. De private goederenspoorbedrijven hebben die activiteiten niet overgenomen. Wellicht waren die niet winstgevend genoeg, meent de PVDA.
Binnen het uur werden de rijtuigen gelost en werden nieuwe goederen geladen. Daarna reden de stellen verder naar de volgende bestemming. De meeste treinen naar Brussel werden in de vooravond en voor 1 uur 's nachts ingelegd. Naast de vijf grote postsorteercentra kon je de poststellen ook overdag spotten op de verbindingen naar andere ophaalpunten.
In 2003 werd de samenwerking met de NMBS stopgezet en werd het vervoer overgenomen door vrachtwagens en bestelwagens. Vandaag staan er Cubee-pakjesautomaten van bpost in de treinstations, gevuld door bpostmedewerkers die zich moeten verplaatsen met bestelwagens.
“Het zijn bijzonder drukke tijden bij bpost, het personeel kreunt onder de werkdruk. Daarom moeten we durven kijken naar alternatieve oplossingen,” aldus Vindevoghel. “Het is nu al duidelijk: online shopping is een blijver en dat betekent meer pakjes. Dat mag niet leiden tot nog meer verkeer op de wegen. De posttrein kan daarin op langere termijn soelaas brengen.”
“Als de ecologisten het regeerakkoord willen nakomen en het goederenspoorvervoer willen verdubbelen tegen 2030, dan kan men alvast bij de eigen overheidsbedrijven beginnen en de posttreinen opnieuw op de sporen zetten,” vindt Vindevoghel. “Een pakje afhalen aan het treinloket, onderweg naar huis of naar het werk, dat lijkt me een logische stap.”