PVDA stelt “10-punten-programma voor sociale klimaatrevolutie” voor
De PVDA stelt haar klimaatplan voor. Ons land moet tegen 2030 60% minder uitstoot realiseren. De partij wil dat doen met onder meer bindende normen voor de grote industrie, een klimaatinvesteringsbank en volledig gratis openbaar vervoer. Het plan is het sociale antwoord van de PVDA op het rechtse ontkenningsbeleid en het groene taksenbeleid.
“Het ‘ecorealisme’ van de N-VA is weinig ecologisch en al even weinig realistisch”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens over de plannen van de N-VA om in te zetten op nieuwe kerncentrales. Daarnaast kan ook het plan van Groen op weinig begrip rekenen bij de PVDA. “Het klimaatplan van Groen is een klimaattaksenplan. De blauw-groene as waar Groen op mikt, betekent in de praktijk dat we ons blauw betalen aan groene taksen die niks bijdragen aan het milieu.”
Bekijk hier het volledige “10-punten-programma voor een sociale klimaatrevolutie”
PVDA-voorzitter Peter Mertens had twee jonge klimaatactivisten aan zijn zijde bij de voorstelling van het klimaatplan van de PVDA. Jos D’Haese komt uit de klimaatbeweging, was actief bij de Jeugdbond voor Natuur en Milieu, en is als bioloog gepassioneerd door klimaat en milieu. Natalie Eggermont is spoedarts en stond mee aan de wieg van Climate Express. Ze is ook gekend als presentatrice van Watt, de Canvas-documentaire over klimaat en energie.
“Ik ben blij dat we deze twee jonge klimaatactivisten in onze rangen hebben die meeschreven aan dit plan en die mee de gezichten zijn van de klimaatgeneratie”, begon Peter Mertens.
Met haar klimaatplan gaat de PVDA dan ook in op de vraag van vele tienduizenden klimaatbetogers en stakende scholieren die concrete engagementen en meer daadkracht eisen in de aanpak van de klimaatcrisis.
Geen koolstoftaks, maar publieke investeringen
Veertig procent van de uitstoot van broeikasgassen in ons land is afkomstig van 300 grote bedrijven. Om dat naar beneden te krijgen, rekenen alle andere politieke partijen, van links tot rechts, op het Europese systeem van emissiehandel. Het is nochtans overduidelijk dat dat enkel tijdverlies heeft betekend. De laatste vijf jaar stijgt de uitstoot van de industrie in België zelfs. De PVDA wil daarom uit de emissiehandel stappen en bindende normen opleggen aan het grootbedrijf om de uitstoot te verminderen met 60 procent tegen 2030 en 100 procent tegen 2050.
De klimaatrevolutie moet voor de partij ook sociaal rechtvaardig zijn. ‘Koolstoftaks’ lijkt wel het nieuwe buzzwoord. Door een prijs op CO2 te zetten zouden mensen worden aangezet om de juiste keuzes te maken. Maar dat is volgens de PVDA minimaal en asociaal. Minimaal, omdat enkel de consumenten worden aangesproken, terwijl het de bedrijven zijn die bepalen wat en hoe er geproduceerd wordt. Asociaal, omdat het zo opnieuw de werkende mensen zijn die de rekening gepresenteerd krijgen.
De PVDA pleit daarom niet voor een koolstoftaks, maar voor publieke investeringen. “Dat is sociaal en ambitieus”, zegt Peter Mertens. “Wij willen elk jaar 5 miljard euro investeren in isolatie, hernieuwbare energie, openbaar vervoer en andere hefbomen voor de klimaatrevolutie. Zo geven we mensen de mogelijkheid om duurzame keuzes te maken.”
PVDA wil klimaatinvesteringsbank
Een van de blikvangers van het klimaatplan van de PVDA is de oprichting van een publieke klimaatinvesteringsbank. “Toen de bankencrisis uitbrak, waren er plots tientallen miljarden om de graaibankiers uit de nood te helpen. Vandaag willen we diezelfde politieke daadkracht zien voor de klimaatcrisis”, zegt Jos D’Haese. “Met een Klimaatinvesteringsbank kunnen we de ecologische planning financieren. De bank investeert elk jaar 5 miljard euro in warmterecuperatie, hernieuwbare energie, openbaar vervoer, slim netwerk, isolatie, onderzoek en andere hefbomen.”
De PVDA ziet ook niets in de nieuwe kernreactoren waar de N-VA voor pleit. “Van welke generatie die centrales ook zijn, ze zijn peperduur en geraken nooit op tijd klaar. We hebben een window of opportunity van 12 jaar”, zegt Natalie Eggermont. “We moeten nu investeren in de alternatieven die haalbaar en betaalbaar zijn. Honderd procent hernieuwbare energie tegen 2050 is perfect mogelijk. Waar wachten we nog op?”
Openbaar vervoer is essentieel
Investeren in openbaar vervoer is een essentieel onderdeel van een sociaal klimaatplan, stelt de PVDA. “In heel Europa zijn er ondertussen 56 steden die experimenteren met gratis openbaar vervoer. Wij willen dit goede voorbeeld navolgen”, aldus Natalie Eggermont. “We maken het volledige aanbod van De Lijn en de MIVB gratis. In plaats van rekeningrijden maken we de trein gratis voor het woon-werktraject, voor gepensioneerden, werkzoekenden, minderjarigen en studenten. Ook voor verplaatsingen binnen Europa tot duizend kilometer moet het spoor de norm worden.”
Het PVDA-plan is een ambitieus programma om te doen wat nodig is om de temperatuurstijging te beperken tot 1,5 graden. “De komende 11 jaar zijn cruciaal. Ons plan wil dan ook bindende doelstellingen vastleggen: 60% minder uitstoot tegen 2030.”
Jos D’Haese: “Premier Michel wil niks doen omdat hij het niet haalbaar vindt. Onze generatie wil dat er gedaan wordt wat nodig is.”
Bekijk hier het volledige “10-punten-programma voor een sociale klimaatrevolutie”
Steun ons plan