PVDA na hoorzitting NMBS-baas Dutordoir: “Regering laat reizigers en spoorpersoneel in de steek”
De NMBS gaat geplande projecten uitstellen en de productiviteit van het personeel sneller opdrijven. Het bedrijf moet de komende twee jaar namelijk op zoek naar 550 miljoen euro. Dat kondigde CEO Sophie Dutordoir woensdagmiddag aan in het federaal parlement. Volgens PVDA-volksvertegenwoordigster Maria Vindevoghel een gevolg van de onderfinanciering door de federale overheid.
“Minister Georges Gilkinet (Ecolo) gaf zelf toe dat er minstens 580 miljoen euro extra nodig is om het aanbod te moderniseren. De regering voorziet slechts 340 miljoen. Dat is veel te weinig, maar het geld komt vooral veel te laat. Deze ‘groenste regering ooit’ laat de reizigers en het spoorpersoneel in de steek, en faalt in elke ambitie voor kwaliteitsvol openbaar vervoer”, aldus Maria Vindevoghel.
Spoorbedrijven Infrabel en NMBS komen de komende twee jaar samen 1,4 miljard euro te kort. Ze mogen wel hun schuldplafond verhogen. “Een absurde situatie”, vindt Maria Vindevoghel, die waarschuwt voor besparingen. “Er dreigt geknipt te worden op het aanbod en in het personeel. De ticketprijzen zullen al zeker stijgen. Renovaties van stations en aankopen van materiaal zullen uitgesteld worden. Dat komt bovenop de besparingen die al jaren bezig zijn. Nu al is het zo dat meer treinen dan ooit worden afgeschaft door verouderd materiaal en een acuut personeelstekort. De dienstverlening neemt af. Deze regering lost het probleem niet op. Minister Gilkinet wou 30% meer reizigers en 10% meer treinen. We zeggen het al lang: met dit budget is dat onmogelijk.”
Volgens PVDA ontbreekt het minister Gilkinet aan een langetermijnvisie. De partij roept op om veel meer te investeren in het openbaar vervoer en meer mensen aan te nemen, om de toekomstige uitdagingen op het vlak van mobiliteit, koopkracht en klimaat aan te gaan.