PVDA laakt Vlaamse klimaatambitie: “slecht voor de planeet én voor de portemonnee”
De PVDA reageert verontwaardigd op het nieuwe Vlaamse Energie- en Klimaatplan. “De regering beslist nu blijkbaar al op voorhand dat ze haar doelstellingen niet zal halen”, zegt Jos D’Haese, fractieleider van de PVDA in het Vlaams parlement. “De lat ligt zo laag dat minister Demir eerder lijkt te willen limbodansen dan hoogspringen”. Volgens de PVDA zal het ontbreken van een ambitieus klimaatbeleid de belastingbetaler bovendien veel geld kosten. “Om de tekorten van dit plan te compenseren, zal de regering voor 93 miljoen emissierechten moeten aankopen”, rekent D’Haese voor. “Centen die veel beter geïnvesteerd zouden worden in beter openbaar vervoer en betaalbare renovaties.”
Het nieuwe klimaatplan dat door de Vlaamse regering werd voorgesteld gaat volgens de PVDA ver onder de lat. “De Vlaamse regering is opnieuw zwaar gebuisd op vlak van klimaat, het non-beleid van de voorbije jaren wordt gewoon verder gezet”, zegt D’Haese. “In de ‘Noordelijke gidslanden’ worden de doelstellingen fors aangescherpt, maar de Vlaamse Regering is nog niet goed begonnen of ze stelt haar ambities al naar beneden bij”.
Non-beleid kost geld
Het gebrek aan een ambitieus klimaatbeleid is niet alleen slecht voor de planeet, maar ook slecht voor de portemonnee. “Minister Demir gaat er prat op dat haar beleid én ambitieus én betaalbaar is”, zegt D’Haese. “Maar volgens onze berekeningen zal Vlaanderen voor maar liefst 93 miljoen euro emissierechten moeten inkopen om met dit beleid haar doelstellingen te halen. Zouden we dat geld niet beter investeren in beter openbaar vervoer en betaalbare renovatie?”
“Klimaatbeleid zou een hefboom kunnen zijn voor sociale maatregelen, die een vlotte en duurzame mobiliteit en gezonde woningen voor veel meer mensen mogelijk maken”, zegt D’Haese. “Maar daarover horen we veel geblaat en weinig wol. De regering zegt dat ze het openbaar vervoer wil versterken. Maar het enige wat we zien is dat de dienstverlening van De Lijn steeds verder achteruit boert. Uitgerekend vandaag draait het hele Antwerpse tramverkeer in de soep door het inkorten van bepaalde tramlijnen. Waar blijven de investeringen om het openbaar vervoer te versterken voor een ambitieuze modal shift?”
Gebrek aan geloofwaardigheid
Ook op de aangekondigde 10.000 hectare extra bos reageert D’Haese sceptisch. “Die belofte dateert al van 1997, dat is meer dan 20 jaar geleden. Maar intussen hebben we netto nog steeds evenveel bos als toen, zo’n 140.000 hectare in totaal. De huidige meerderheidspartijen hebben sinds 2004 nochtans onafgebroken aan de knoppen gezeten, maar van 10.000 hectare extra bos is nooit iets in huis gekomen. Ook nu is er geen enkele concrete maatregel opgenomen om de belofte ditmaal wél waar te maken.”
Bovendien vindt de PVDA dat de regering haar prioriteiten verkeerd legt. “De grote vervuilers blijven opnieuw buiten schot”, zegt D’Haese. “Terwijl zij verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de uitstoot van broeikasgassen. Een sociaal rechtvaardig klimaatbeleid begint met het aanspreken van de belangrijkste verantwoordelijken, bijvoorbeeld door de invoering van bindende normen. Maar de Vlaamse regering houdt het op vrijblijvende maatregelen.”
Fossiel van het decennium
“De regering slaagt er niet in een geloofwaardig en ambitieus klimaatbeleid op tafel te leggen”, concludeert D’Haese. “Op de klimaattop in Madrid kregen we al de prijs ‘Fossiel van de dag’, met dit klimaatplan lijkt de regering vastbesloten om ook de prijs ‘Fossiel van het decennium’ naar Vlaanderen te halen”, zegt D’Haese. “Je zou er mee kunnen lachen, maar uiteindelijk zijn het de volgende generaties die de prijs moeten betalen voor het non-beleid”.