NMBS verhoogt tarieven: PVDA wil prijzen bevriezen als maatregel voor het klimaat
Op 1 februari voert de NMBS opnieuw prijsstijgingen door. Als reactie vraagt de PVDA dat de tarieven worden bevroren. De partij wil dat het woon-werkverkeer per spoor gratis wordt. “De tariefverhoging van de NMBS is een slag in het gezicht van de tienduizenden mensen die op straat komen voor een ambitieus klimaatbeleid”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens.
Terwijl de scholieren voor de vierde donderdag op rij staken voor een ambitieus klimaatbeleid, verhoogt de NMBS op 1 februari haar tarieven. De meest spectaculaire prijsstijging is die van de Rail Pass (10 ritten in België). Die stijgt van 77 naar 83 euro. Een stijging met bijna 8%. De Go Pass (voor jongeren onder de 26 jaar) stijgt van 52 naar 53 euro. De prijs van een woon-werk- en schoolabonnement stijgt met 1,18%.
“Dit is een fout signaal”, reageert Peter Mertens. “En een slag in het gezicht van de tienduizenden mensen die nu al wekenlang op straat komen en een ambitieus klimaatbeleid eisen. De treintarieven verhogen is de beste reclame voor de auto. Het was al onbegrijpelijk dat de NMBS vorig weekend een voordeeltarief aanbood aan wie per trein naar het autosalon ging, terwijl de 70.000 klimaatbetogers de volle pot moesten betalen. Heeft de autolobby de controle over de NMBS overgenomen, misschien?”
“Dit is niet de manier om meer mensen op de trein te krijgen”, vervolgt Peter Mertens. “Want naast deze dure tarieven krijgen de treinreizigers ook elke dag opnieuw te maken met vertragingen, gesloten loketten, stations die dicht gaan, spoorlijnen die dreigen te verdwijnen …”
De PVDA wil de trend resoluut omkeren. “Om nieuwe reizigers aan te trekken moeten we de tarieven drastisch verlagen. Dat schrijven we ook in ons ‘10-punten-programma voor een sociale klimaatrevolutie’. We willen dat de tariefverhoging onmiddellijk ongedaan gemaakt wordt. We willen de trein ook gratis maken voor het woon-werkverkeer, voor gepensioneerden, werkzoekenden, minderjarigen en studenten. Over een paar maanden is Luxemburg het eerste land ter wereld met volledig gratis openbaar vervoer. Laten we dat voorbeeld volgen. Stop dit beleid dat inzet op taksen. Dat is niet sociaal én niet doeltreffend voor het klimaat”, besluit Mertens.