Nieuwe studie bevestigt: gratis openbaar vervoer is sociaal en ecologisch alternatief voor mobiliteitsprobleem
Beobank bracht onlangs een studie uit over andere vormen van mobiliteit. De studie bevestigt dat het openbaar vervoer gratis maken, de beste maatregel is om ervoor te zorgen dat mensen minder vaak de auto nemen. De PVDA pleit al lang voor deze sociaal en ecologische maatregel en legt nu de financieringsplannen ervoor op tafel. De linkse partij bekritiseert ook de verschillende regeringen die de tarieven voor openbaar vervoer verhogen. Zij voeren net een antisociaal en anti-ecologisch mobiliteitsbeleid.
“We zeggen het al lang: openbaar vervoer gratis maken is de enige maatregel die sociaal én ecologisch is.” Dat zegt Youssef Handichi, voormalig buschauffeur en Brussels parlementslid voor de PVDA. Dat is precies het omgekeerde van wat de huidige regeringen en gemeenten doen. Een kilometerheffing; tariefstijgingen bij de NMBS, De Lijn en de MIVB; het parkeerbeleid van sommige gemeenten … het zijn stuk voor stuk maatregelen die bedoeld zijn om geld binnen te halen op de rug van de gezinnen. En dan ook nog zonder de minste aandacht voor het milieu. Ga eens kijken in Duinkerke, Calais of Tallinn. Die steden hebben het openbaar vervoer gratis gemaakt en dat heeft tot een grote ommekeer geleid. In Duinkerke bijvoorbeeld nemen mensen voor 24% van de verplaatsingen die vroeger met de auto werden gedaan, nu de bus!”
De PVDA wijst erop dat dat een beleidskeuze is. Germain Mugemangango, volksvertegenwoordiger in het Waals parlement licht dat toe: “De burgemeester van Duinkerke heeft het perfect verwoord toen hij uitlegde dat ‘beleid voeren kiezen is waar het geld naartoe gaat. Duinkerke heeft geen Arena met 10.000 plaatsen waar Rihanna kan optreden, maar we hebben wel gratis openbaar vervoer.’ In Charleroi, Luik en Namen daarentegen zijn er miljoen euro’s uitgegeven aan prestigieuze bouwprojecten en toch blijven de machthebbers beweren dat er geen geld is om gratis openbaar vervoer aan te bieden.”
In Brussel maakte de PVDA een studie om te zien hoe we het gratis maken van de MIVB kunnen financieren. Die studie is gebaseerd op het Franse model, waarbij werkgevers mee betalen via een forfaitaire vergoeding voor het woon-werkverkeer. Youssef Handichi legt uit hoe het werkt: “In Brussel zou de MIVB van vandaag op morgen gratis kunnen worden. Daarvoor laten we bedrijven met meer dan 20 werknemers jaarlijks per werknemer € 400 bijdragen. Dat is minder dan de abonnementskosten die de werkgevers nu al grotendeels betalen … Wanneer zal de regering daar nu eens naar luisteren en hun logica omdraaien?”
Germain Mugemangango besluit: “Gratis openbaar vervoer betekent ook meer gebruiksvriendelijkheid, minder asociaal gedrag, het einde van de poortjes en controles die vooral de zwakste gebruikers treffen. Gratis openbaar vervoer moet, net zoals in Duinkerke, gepaard gaan met nieuwe investeringen om het openbaar vervoernet te versterken. Zo kunnen er heel wat extra gebruikers bij en kunnen we een echte ecologische omslag maken. We hopen dat deze nieuwe studie van Beobank komaf zal maken met het taboe op gratis openbaar vervoer. Dit is volgens ons de enige manier om ons mobiliteitsprobleem aan te pakken op een ambitieuze, sociale en ecologische manier.”