Meer belastingen, minder koopkracht: gezinnen krijgen rekening gepresenteerd in Franstalig België

Regeringspartijen MR en Les Engagés hebben gewacht tot na de lokale verkiezingen om hun begrotingsplannen voor het Waals Gewest en de Federatie Wallonië-Brussel voor te stellen, en nu blijkt waarom: van hun mooie campagnebeloftes komt niks in huis.

donderdag 17 oktober 2024

Elisabeth Degryse (minister-president van de regering van de Federatie Wallonië-Brussel) en Adrien Dolimont (minister-president van de Waalse Regering) op een persconferentie.

De pas geïnstalleerde regeringen van het Waals Gewest en de Federatie Wallonië-Brussel houden zich niet aan hun eerdere belofte om geen extra lasten voor de burger in te voeren. In plaats daarvan zien werkende gezinnen hun belastingen stijgen, terwijl essentiële publieke diensten steeds meer onder druk komen te staan.

Waalse regering: meer belastingen, minder koopkracht

De Waalse regering van Adrien Dolimont (MR) kondigde aan dat ze niet van plan is nieuwe belastingen op te leggen of om het geld te halen bij de burgers. Niets blijkt minder waar. De regering-Dolimont gaat lokale besturen, ambtenaren en middenveldorganisaties laten betalen, en gaat uiteindelijk de belastingen voor de burgers verhogen, die ook hun diensten zullen zien verslechteren.

“Nu kan ik goed begrijpen waarom de regering van MR en Les Engagés heeft gewacht tot na de gemeenteraadsverkiezingen om haar begrotingsnota aan de bevolking voor te leggen”, legt onze fractievoorzitter in het Waals parlement Germain Mugemangango uit.

De eerste slachtoffers van de Waalse regering zijn de gemeenten. 30 miljoen minder door de indexering van het gemeentefonds te verlagen en de indexering van APE-banen (hulp voor jobs in de non-profit, lokale besturen en onderwijs) te beëindigen. Dit zal honderden banen in gevaar brengen die van levensbelang zijn voor onze burgers.

Volgens Germain zullen de gemeenten dit moeten compenseren door te snijden in de diensten of door het geld uit de zakken van de werknemers te kloppen.

De Waalse regering heeft het ook over het schrappen van een subsidie van 8 miljoen euro aan de intercommunales die afval beheren, die rechtstreeks aan de burgers zal worden doorgerekend in de vorm van een hogere afvalbelasting.

Ook de Waalse openbare diensten zullen lijden onder de bezuinigingskuur van de regering. Mensen die met pensioen gaan niet vervangen, contracten van bepaalde duur niet verlengen, aanwervingen beperken, enz. “Het zal voor de burgers dus steeds moeilijker worden om toegang te krijgen tot een kwaliteitsvolle dienstverlening en de werknemers zullen nog meer overweldigd worden door de omvang van de taak”, aldus Germain.

Tot slot zegt minister-president Dolimont dat hij ook een inspanning doet door zijn kabinet iets in te krimpen. Maar aan zijn loon en dat van zijn collega's, meer dan 10.000 euro netto per maand, wordt niet geraakt.

Federatie Wallonië-Brussel: gezinnen zijn de pineut

Ook de begroting van de regering van de Federatie Wallonië-Brussel blinkt uit in besparingen op de kap van de mensen.

Fractievoorzitter Amandine Pavet hekelt de passiviteit van de regering op het vlak van betaalbaarheid van het onderwijs: “Er komt geen verlenging van het gratis onderwijs tot het vierde leerjaar. Dit betekent dat 56.000 kinderen en gezinnen die sinds het begin van hun schooltijd gratis onderwijs kregen, daar volgend jaar geen recht meer op hebben. Er wordt ook met geen woord gerept over het prijsplafond voor schoolreizen of de kosten voor kinderopvang, allemaal schoolgerelateerde uitgaven die zwaar wegen op het budget van gezinnen.”

Amandine betreurt ook de situatie in het hoger onderwijs: “We weten dat steeds meer studenten een job moeten nemen om hun lesmateriaal, hun kot, hun inschrijvingsgeld of zelfs hun eten te te kunnen betalen. Tegelijkertijd zien we onthutsende taferelen van eerste-, tweede- en derdejaarsstudenten die lessen volgen zittend op de grond, practica met 45 studenten voor slechts één docent... De regering MR-Les Engagés beloofde om het hoger onderwijsbudget uit het gesloten enveloppensysteem te halen, zoals de sector al jaren eist. In 2023 vroegen de rectoren om 150 miljoen euro voor de komende 5 jaar. De regering heeft hierover vandaag met geen woord gerept.”

“Wat de sector van de kinderopvang betreft, staan de aankondigingen van vandaag mijlenver af van wat in juli nog werd gezegd. De minister repte met geen woord gerept over de financiering van de beloofde 5.000 nieuwe plaatsen in de kinderopvang of over de naleving van de personeelsnormen”, aldus Amandine.

“De aangekondigde investeringen zijn gericht op private kinderdagverblijven. Als het de bedoeling is om privécrèches te ontwikkelen, dan zullen het opnieuw de gezinnen zijn die de prijs moeten betalen, aangezien de prijzen in privécrèches gemiddeld 40% hoger liggen dan in gesubsidieerde crèches”, zegt Amandine.

“Tot slot moet de regering nog uitleg geven over 35 van de 100 miljoen euro aan aangekondigde besparingen die ze in haar persconferentie niet noemde. Wie zal de rekening betalen? Ten koste van wie of in welke sector zullen deze besparingen worden doorgevoerd? De regering moet deze vragen beantwoorden”, besluit Amandine.