We brengen de PVDA dichter bij jou en jou dichter bij de PVDA.!

Download onze app

Kilometerheffing Brussel: de rekening is weer voor de werkende mensen

De stadstol die de Brusselse regering wil invoeren, zal niet alleen de pendelaars een pak geld kosten – tot 1.300 euro per jaar – maar zal ook veel gewone Brusselaars doen betalen. Dat blijkt uit berekeningen van de PVDA. De bedragen liggen nog hoger dan in het oorspronkelijke plan dat in de pers is uitgelekt. De PVDA roept de Brusselse regering op om het plan volledig af te voeren.

donderdag 3 december 2020

Kilometerheffing Brussel: de rekening is weer voor de werkende mensen

“We moeten een oplossing vinden voor de files die Brussel verstikken, maar daarvoor zijn efficiënte oplossingen nodig die niet vertrekken van nieuwe asociale taksen”, zegt Raoul Hedebouw. “Er kan geen sprake van zijn dat de werkende bevolking een zoveelste keer de rekening zal betalen.”

Voor pendelaars zijn de extra kosten duidelijk. Maar ook heel wat Brusselaars zullen door deze heffing meer moeten betalen, ondanks de afschaffing van de verkeersbelasting in Brussel.

“We hebben de indruk dat de Brusselse regering op zoek is naar een manier om de kas te spijzen”

Een verpleger uit Anderlecht die in het ziekenhuis van Elsene werkt, geregeld overuren doet en haar auto nodig heeft om haar kinderen te vervoeren, boodschappen te doen enz. zou zo ongeveer 500 euro per jaar meer moeten betalen. Voor zelfstandigen of technici in Brussel die veel met de auto rijden kan dat oplopen tot meer dan 1.000 euro extra per jaar (zie onderstaande voorbeelden).

“Deze heffing is asociaal. Veel mensen zullen erdoor in de problemen komen op een moment dat velen al zwaar getroffen zijn door de crisis. We hebben de indruk dat de Brusselse regering op zoek is naar een manier om de kas te spijzen”, zegt federaal PVDA-volksvertegenwoordiger Maria Vindevoghel, zelf Brusselse en actief rond mobiliteitsvraagstukken.

De PVDA roept de Brusselse regering op om af te zien van haar plannen om een stadstol in te voeren. “Veel werkende mensen hebben geen andere keuze dan hun auto te gebruiken. Hen een extra belasting doen betalen zal niets oplossen. We hebben sociale en collectieve oplossingen nodig om de zaken te doen veranderen. Wij pleiten voor massale investeringen om het openbaar vervoer efficiënter en goedkoper te maken”, besluit Raoul Hedebouw.

Voorbeelden

Nadia pendelt en zal jaarlijks € 976,25 betalen in plaats van € 96,25.

Nadia werkt in een winkelmagazijn in Brussel. Ze zag zich genoodzaakt naar de Brusselse rand te verhuizen wegens de onbetaalbare huurprijzen. Ze woont nu in Wemmel en heeft geen alternatief dan haar kleine auto (een Volkswagen Up van 3 pk) om naar het werk te gaan. Ze legt dagelijks 20 km af.

Berekening:

  • Ze betaalt per dag: € 2 x 0 + 0,20 €/km x 20 km = € 4.
  • Ze betaalt in een jaar: 4 €/dag x 220 dagen = € 880.
  • Aangezien ze in het Vlaamse Gewest woont, zal ze ook haar verkeersbelasting van jaarlijks € 83,95 moeten blijven betalen en haar belasting op inverkeerstelling van € 61,50, afgeschreven over 5 jaar, dus € 12,30, of € 96,25.
  • Ze zal in één jaar € 880,25 + € 96,25 = € 976,25 betalen.

Jonathan, uit Brussel, zal jaarlijks € 792 betalen in plaats van € 210,70.

Jonathan is verpleger. Hij woont in Anderlecht en werkt in het ziekenhuis in Elsene. Hij heeft zijn auto nodig omdat hij als vader zijn kinderen naar school moet brengen en boodschappen moet doen. Daarnaast presteert hij geregeld overuren en wijzigt zijn uurrooster vaak. Hij rijdt gemiddeld 18 km per dag, met een auto van 7 pk.

Berekening:

  • Hij betaalt per dag € 2 x 0 + (18km x 0,20 €/km) = € 3,60.
  • Hij betaalt jaarlijks 3,60 €/dag x 220 dagen = € 792.
  • Hij betaalt momenteel jaarlijks € 210,70: € 198,40 verkeerstaks + € 61,50 belasting op inverkeerstelling, afgeschreven op 5 jaar, of 12,30 €/jaar
  • Met de kilometerheffing stijgt het tarief tot 792 €/jaar.
  • De heffing kost hem dus € 581,30 extra.

Marc, technicus uit Brussel, zal jaarlijks € 1.590 meer betalen.

Marc is een technicus, hij rijdt met een Volvo V90 II break van 8 pk om zijn materiaal te vervoeren, en heeft geen alternatief. Hij legt dagelijks 50 km af, waarvan 20 km in de spits.

Berekening:

  • Hij betaalt per dag: € 2 x 1 + (0,20 €/km x 20 km) + (0,08 €/km x 30 km) = € 8,40.
  • Hij betaalt in een jaar: 8,40 €/dag x 220 dagen = € 1.848.
  • Momenteel betaalt hij € 245,39 verkeersbelasting + € 61,50 belasting op inverkeerstelling, afgeschreven over 5 jaar, of € 12,30 = € 257,69.
  • Het verschil € 1.848 € - € 257,69 = € 1.590,31