Jos D’Haese vraagt noodplan tegen afgeschafte busritten
De Lijn schrapt steeds meer busritten om technische redenen. Sinds 2019 is het totaal aantal ritten dat daardoor niet gereden wordt, minstens verdriedubbeld. Wij vragen een noodplan om reizigers en chauffeurs niet langer in de kou te laten staan.
De Lijn
“Door de jarenlange onderfinanciering van De Lijn is de busvloot sterk verouderd en dat eist nu zijn tol”, zegt Jos D’Haese, onze fractievoorzitter in het Vlaams Parlement.
De oorzaak is niet ver te zoeken: door de verouderde staat van de vloot is het aantal bussen dat dagelijks in onderhoud staat sterk gestegen.
Voor de onderhoudscentra in Berchem, Grimbergen en Leuven gaat het om een toename van 25 tot 55% op één jaar tijd. De situatie gaat in sneltempo van kwaad naar erger.
Fractievoorzitter in het Vlaams parlement
Toen De Lijn onlangs aankondigde dat ze ritten zou schrappen om de dienstverlening te kunnen verzekeren, haalde de vervoersmaatschappij vooral het personeelstekort aan als boosdoener. Maar uit cijfers die Jos opvroeg bij de minister, blijkt dat ook de beschikbaarheid van bussen een grote rol speelt.
In 2021 stonden nog gemiddeld 380 bussen per dag buiten dienst om technische redenen. Vorig jaar waren dat er al meer dan 400.
“Voor de onderhoudscentra in Berchem, Grimbergen en Leuven gaat het om een toename van 25 tot 55% op één jaar tijd”, zegt Jos. “De situatie gaat in sneltempo van kwaad naar erger.”
Het gevolg daarvan is een echte explosie van het aantal ritten dat De Lijn niet kan rijden om technische redenen.
“In de eerste vijf maanden van 2023 zijn al drie keer zo veel ritten geschrapt als in het hele jaar 2019”, aldus Jos. “Dat is een dramatische evolutie en in sommige vervoerregio’s is het plaatje nog minder mooi.”
In de vervoerregio Antwerpen is de evolutie het sterkst. Daar werden in 2022 maar liefst 17 keer meer ritten geschrapt ten opzichte van 2019. “En als we de voorlopige cijfers van 2023 bekijken zal dat record waarschijnlijk verbroken worden”, voegt onze fractievoorzitter eraan toe.
De Vlaamse regering heeft jarenlang bespaard op De Lijn waardoor de busvloot op sommige plaatsen stokoud is.
Fractievoorzitter in het Vlaams parlement
De oorzaak hiervan ligt bij twee grote problemen waar de Lijn vandaag mee kampt: personeelstekorten en een verouderde vloot.
“Zeer veel technici kiezen om in de privé te gaan werken omdat De Lijn slecht betaalt, waardoor de onderhoudsteams onderbemand zijn en veel bussen de weg niet op kunnen”, legt D’Haese uit. “En ten tweede heeft de Vlaamse regering jarenlang bespaard op De Lijn waardoor de busvloot op sommige plaatsen stokoud is.”
Minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft wel extra investeringen aangekondigd in elektrificatie van de vloot, maar dat is een druppel op een hete plaat.
“Wij vragen de regering om te stoppen met gerommel in de marge en te komen met een echt noodplan: dringende investeringen in De Lijn om betere loonvoorwaarden aan te bieden aan technici en de vernieuwing van de vloot drastisch te versnellen”, besluit Jos.