Anne Delespaul, Manal Toumi, Jos D'Haese en Peter Mertens op een persconferentie.

Jos D’Haese trekt PVDA-lijst voor Antwerpse gemeenteraad

“Wij willen een links alternatief voor De Wever mogelijk maken door in oktober een zo sterk mogelijk resultaat neer te zetten”, zegt Jos.

maandag 24 juni 2024

De PVDA heeft Jos D’Haese aangeduid als lijsttrekker voor de Antwerpse gemeenteraad. Manal Toumi (29) komt op plaats twee en Peter Mertens zal de lijst duwen.

We werden bij de parlementsverkiezingen de tweede partij van Antwerpen en trekken met veel ambitie naar de gemeenteraadsverkiezingen.

De Antwerpenaar heeft op 9 juni gestemd voor verandering. Wij willen een links alternatief voor De Wever mogelijk maken door in oktober een zo sterk mogelijk resultaat neer te zetten.

Jos D'Haese

PVDA-fractieleider in het Vlaams parlement

We haalden bij de verkiezingen van 9 juni 22,9 procent in de stad Antwerpen. “Dat stelt ons als partij voor nieuwe uitdagingen”, zegt Anne Delespaul, provinciaal voorzitter van de PVDA. “Voor heel veel mensen was de uitslag van de verkiezingen in Antwerpen een teken van hoop. Wij zijn de leider op links en willen onze verantwoordelijkheid nemen om bij de gemeenteraadsverkiezingen voor een progressief alternatief te zorgen. Om daar voluit voor te gaan hebben we een aantal wijzigingen doorgevoerd in onze lijstvorming voor de gemeenteraadsverkiezingen.”

“De provinciale raad van de PVDA heeft beslist om Jos D’Haese, die op 9 juni meer dan 36.000 voorkeurstemmen haalde in de stad Antwerpen, de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen te laten trekken”, zegt onze algemeen secretaris van de PVDA Peter Mertens. ”Ben Van Duppen wordt de nieuwe directeur van onze nationale studiedienst. Manal Toumi, die op een haar na verkozen geraakte in de Kamer, wordt tweede op de lijst. Zelf zal ik de lijst duwen om deze nieuwe ploeg mee te lanceren.”

Anne Delespaul

Provinciaal voorzitter van de PVDA

“We zijn bij de verkiezingen van 9 juni overdonderd geweest door het enthousiasme onder jongeren in Antwerpen voor de PVDA”, klink het bij Manal, die op dit moment zetelt in de Deurnese districtsraad. “Die jonge stem wil ik mee uitdragen in de gemeenteraad. Zeker als het gaat over openbaar vervoer: het wordt tijd dat we in Antwerpen weer kunnen vertrouwen op de bus en de tram.”

“Op 9 juni heeft ook Antwerpen voor verandering gestemd”, zegt Jos. “Verandering naar links, met de PVDA die de tweede partij van ‘t stad is geworden. Samen met Vooruit en Groen halen we maar liefst 46 procent van de stemmen. Onze stad heeft echt nood aan een alternatief voor het huidige rechtse besparingsbeleid van Bart De Wever. Om wonen betaalbaar te maken, om onze mobiliteit vlot te trekken, om armoede aan te pakken. Samen met Manal, Peter en al die andere mensen van de PVDA gaan we voor een zo sterk mogelijk resultaat in oktober om dat alternatief mogelijk te maken. En we hopen dat ook de andere progressieve partijen gehoor geven aan dit signaal.”

Bijlage: voorkeursstemmen voor Antwerpse kandidaten in de stad Antwerpen bij de verkiezingen van 9 juni

Aantal stemmen

Partij