Johan de Backer wordt communicatiedirecteur bij PVDA
De PVDA zet na haar verkiezingsdoorbraak op 26 mei volop in op sociale media en digitale communicatie. Johan De Backer, client service director bij het digitale communicatiebureau Prophets, wordt de nieuwe communicatiedirecteur van de linkse partij.
“De verkiezingsdoorbraak van de PVDA stelt ons voor nieuwe, grote communicatie-uitdagingen. We branden van ambitie om onze digitale communicatie verder uit te bouwen”, zegt PVDA-woordvoerder Tom De Meester. “We willen een dichte band opbouwen met onze 20.000 leden, interactie creëren met onze 500.000 kiezers, en onze voorstellen en standpunten dagelijks bij 1 miljoen mensen brengen. Johan De Backer is daarvoor de geknipte persoon: een digitaal DNA en 14 jaar ervaring in leidinggevende functies bij toonaangevende communicatiebureaus die in de spits staan van digitale communicatie.”
Johan De Backer startte in 2005 bij i-merge (nu Boondoggle) en groeide er uit tot account director. In 2013 stapte hij over naar Prophets, waar hij als client service director deel uitmaakte van het management team.
“We zetten sinds de vorige verkiezingen heel bewust in op sociale media”, aldus Johan De Backer, “de komende jaren wil ik de digitale communicatiestrategie van de PVDA verder uitbouwen. Authenticiteit, inhoud, interactie en verandering van onderuit zijn daarbij keywords”, zegt Johan De Backer. “Onze nieuwe pensioencampagne voor een burgerwet waarmee we het minimumpensioen tot 1.500 euro willen verhogen, is een eerste stap. Op korte tijd verzamelden we al 75.000 handtekeningen en we moeten de straat nog op."
Om haar digitale ambities waar te maken versterkt de PVDA haar communicatieteam op korte termijn met een social media creative, een digital motion designer, een video editor, en een community manager.