Het is onaanvaardbaar dat we tot €42 per maand meer betalen voor telecom dan in Frankrijk

Gezinnen in België betalen tot 42 euro meer per maand voor internet, tv en telefoondiensten dan in Frankrijk volgens een vergelijking van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). De PVDA roept op om de prijzen van telecomdiensten te verlagen en te reguleren.

woensdag 23 oktober 2024

Annik Van den Bosch.

"Al jaren betalen gezinnen in België veel te veel voor hun telefoon- en internetabonnementen. Volgens de laatste officiële vergelijking is België nog steeds duurder dan al zijn buurlanden", klaagt Annik Van den Bosch, PVDA-volksvertegenwoordiger, aan. We dringen aan op een verlaging en regulering van de telecomprijzen om deze in overeenstemming te brengen met die in de buurlanden. De commissie Economie van het Federale Parlement bespreekt nu woensdag het jaarverslag van het BIPT.

Volgens het jaarverslag 2023 van het BIPT en zijn prijsvergelijker liggen de Belgische telecommunicatietarieven ‘ver boven die in de ons omringende landen’. Dit geldt zowel voor mobiele diensten als voor vaste diensten, waar het verschil kan oplopen tot €42 in vergelijking met Frankrijk, aldus het BIPT. Voor bepaalde telecomdiensten liggen de Belgische prijzen binnen het gemiddelde, maar over het algemeen is België duur voor telecomdiensten. "Zo is België veruit het duurste land voor de populaire 4P-bundels (met internet, digitale televisie, mobiele en vaste telefonie)", stelt Van den Bosch. ​"Internet is vandaag de dag een basisbehoefte. Waarom laten we multinationals zulke hoge prijzen vragen? Het is essentieel om maximumprijzen in te voeren om de tarieven te verlagen en ze op één lijn te brengen met die van onze buurlanden."

Annik Van den Bosch

Volksvertegenwoordiger in de Kamer.

357 miljoen euro netto winst voor Proximus in 2023, 81,2 miljoen euro voor Telenet in het eerste kwartaal van 2024. “Het is niet zo dat de telecomgiganten in de problemen zitten. We kunnen de prijzen laten dalen,” merkt Annik Van den Bosch op.

Proximus is een telecombedrijf dat voor de helft in handen is van de staat. We willen dat Proximus weer een volledig staatsbedrijf wordt (100% eigendom van de staat) en het goede voorbeeld geeft met lagere prijzen. "De logica van Proximus blijft die van een multinational: winst maken is de prioriteit. Een overheidsbedrijf moet ten dienste staan van mensen en hen toegankelijk en stabiel internet bezorgen,” besluit de PVDA-volksvertegenwoordiger.