Effectentaks is zo lek als een zeef, alleen echte miljonairstaks kan superrijken doen bijdragen

De maatregel die de rijken eindelijk zou doen bijdragen, mist zijn doel volledig. Dat wordt nu ook bevestigd door een rapport van het Rekenhof. De effectentaks is te gemakkelijk te omzeilen. “Alleen een echte belasting op grote vermogens kan de fiscale rechtvaardigheid in België herstellen”, zegt Peter Mertens.

donderdag 17 oktober 2024

Peter Mertens poseert in de straten van Antwerpen.

Het Rekenhof nam de effectentaks onder de loep en wijst op een aantal problemen bij de toepassing, controle en opbrengst. Dit bevestigt de kritiek die wij al vanaf het begin uiten.

De jaarlijkse taks op de effectenrekeningen, of ‘effectentaks’, werd in 2021 ingevoerd om ervoor te zorgen dat de sterkste schouders meer bijdragen. Houders van effectenrekeningen die een waarde van meer dan 1 miljoen euro bezitten, moeten daarop 0,15% belasting betalen.

De JTER [effectentaks] kan gemakkelijk worden ontweken.

rapport Rekenhof

Het Rekenhof onderzocht de werking van deze belasting grondig en legt structurele problemen bloot, waaronder enkele achterpoortjes die het “gemakkelijk maken om de belasting te ontwijken”.

In zijn rapport belicht het Rekenhof twee belangrijke mechanismen:

• Ten eerste, de mogelijkheid voor rekeninghouders om hun effectenrekening op te splitsen in verschillende rekeningen met bedragen onder de drempel van 1 miljoen euro, om zo aan de belasting te ontsnappen.
  • Ten tweede, de omzetting van aandelen op de effectenrekening ('gedematerialiseerde' aandelen, die niet in fysieke vorm kunnen worden verkregen) in aandelen op naam die dus eveneens aan de belasting ontsnappen.

Het rapport wijst er ook op dat het voor belastinginspecteurs erg moeilijk is om deze misbruiken te bewijzen en te bestraffen.

Het Rekenhof wijst er ten slotte op dat de opbrengst van de belasting elk jaar daalt: van 470 miljoen euro voor de periode februari tot september 2021 naar 395 miljoen euro in 2022. In 2023 zou de opbrengst volgens voorlopige cijfers nog verder dalen: 362 miljoen euro. Dit komt neer op een totale vermindering van meer dan 20% over drie jaar. Ondanks het feit dat, volgens de beschikbare indicatoren, de rijkdom van de zeer rijken en de financiële rijkdom in het algemeen de afgelopen jaren zijn toegenomen.

We hebben vanaf het begin gewezen op het gebrek aan ambitie en de ondoeltreffendheid van deze taks. Vandaag geeft het Rekenhof ons gelijk.

Peter Mertens

Algemeen secretaris PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer

“Terwijl het aantal miljardairs in ons land toeneemt, daalt de opbrengst van de belasting die de Vivaldi-regering zogezegd heeft ingevoerd om de breedste schouders te laten bijdragen. We hebben vanaf het begin gewezen op het gebrek aan ambitie en de ondoeltreffendheid van deze taks. Vandaag geeft het Rekenhof ons gelijk”, zegt onze volksvertegenwoordiger en algemeen secretaris Peter Mertens.

“Alleen een echte belasting op grote vermogens kan de fiscale rechtvaardigheid in België herstellen. Vandaag dienen wij ons nieuwe wetsvoorstel voor een miljonairstaks in de Kamer in. Het is een goed onderbouwd voorstel dat alleen de rijkste 1% treft en tot 8 miljard euro kan opleveren. We roepen iedereen die echt meer fiscale rechtvaardigheid wil, op om dit te steunen”, besluit Peter.