Eerste wapenfeit van Arizona-coalitie: vrouwenrechten blokkeren

“Eén kop koffie. Meer hadden vijf mannen – de voorzitters van de partijen in de toekomstige Arizona-coalitie – niet nodig om te beslissen de vrouwenrechten te blokkeren”, zegt Sofie Merckx, onze fractievoorzitter in de Kamer, over de verwerping van het wetsvoorstel over abortus in de Kamercommissie Justitie.

dinsdag 24 september 2024

Sofie Merckx op een betoging voor vrouwenrechten

Vandaag werd in de Kamercommissie Justitie het wetsvoorstel om het recht op abortus te moderniseren, verworpen. De partijen van de Arizona-coalitie (N-VA, MR, CD&V, Les Engagés en Vooruit) stemden samen met Vlaams Belang tegen de tekst.

Vooruit keert samen met rechts, vrouwen de rug toe.

Sofie Merckx

Fractievoorzitter in de Kamer en huisarts bij Geneeskunde voor het Volk

“Ik ben in het bijzonder teleurgesteld in Vooruit”, zegt Sofie. “Tijdens de verkiezingscampagne maakte die partij met scherpe communicatie van abortus een belangrijk thema. Vandaag keren ze, samen met rechts, vrouwen de rug toe.”

In juli kreeg het voorstel om de abortuswet te hervormen nog een urgentieprocedure en was er een meerderheid in het parlement om de wet te wijzigen. Maar Bart De Wever greep in. Hij eist van de partijen die mee onderhandelen over de vorming van een regering dat zij het abortus-dossier blokkeren. De stemming in de Commissie Justitie liep daardoor uit op een strijd tussen de toekomstige meerderheid en oppositie, waarbij de Arizona-partijen het wetsvoorstel verwierpen.

Voor De Wever en co is dit niet meer dan een vervelend dossier dat in de weg staat om een besparingsregering in het zadel te hijsen.

Sofie Merckx

Fractievoorzitter in de Kamer en huisarts bij Geneeskunde voor het Volk

“Ik heb het gevoel dat het lot van de vrouwen die naar Nederland moeten reizen om een ongewenste zwangerschap af te breken, Bart De Wever en de andere Arizona-partijen koud laat”, zegt Sofie, die zelf ook huisarts is. “Voor hen is het niet meer dan een vervelend dossier dat in de weg staat om een besparingsregering in het zadel te hijsen.”

“De nood is nochtans hoog voor de honderden vrouwen, die naar het buitenland moeten om na de termijn van 12 weken een abortus te laten uitvoeren. In 2021 benadrukten 1.500 gezondheidswerkers al met een petitie dat de termijn naar 18 weken moet worden opgetrokken. In 2023 werd dit opnieuw bevestigd door een rapport van 155 pagina's, opgesteld door experts en voorgelegd aan het Federaal Parlement. Toch durfden de Arizona-partijen en het Vlaams Belang dit voorstel schaamteloos van tafel te vegen”, besluit Sofie.