Drie redenen om een industriële toekomst voor Audi Brussel te eisen

De directie van Audi Brussel heeft aangekondigd dat ze een herstructureringsplan wil opstarten dat uiteindelijk zou kunnen leiden tot de sluiting van de vestiging. Er zijn minstens drie redenen waarom dit een onaanvaardbare beslissing is. Een woordje uitleg.

dinsdag 16 juli 2024

L'intérieur de l'usine Audi Brussels, à la pointe de la technologie.

Benjamin Pestieau, verantwoordelijke Wereld van de Arbeid voor de PVDA

Reden nummer 1: Een ultramoderne fabriek die alles kan produceren

Audi Brussels is een ultramoderne fabriek met de nieuwste technologie. De fabriek is flexibel en kan elk type automodel produceren.

Er is al veel geïnvesteerd in de fabriek en deze kan zich snel aanpassen aan de productie van elk automodel. Op het dak ligt het grootste zonnepanelenpark in het Brussels Gewest. Het is zelfs de allereerste koolstofneutrale fabriek van de Audi-groep. De locatie heeft een aantal voordelen, waaronder directe treinverbindingen en gemakkelijke toegang tot de snelweg.

Reden nummer 2: Een schat aan expertise die behouden en ontwikkeld moet worden

Het personeel van Audi Brussels - van arbeiders tot ingenieurs - heeft een schat aan expertise opgebouwd. Ze hebben meer dan een miljoen uur aan opleidingen gevolgd om zich voor te bereiden op de productie van elektrische auto's. Voordien produceerde de fabriek wagens met verbrandingsmotoren.

In deze fabriek werd bijvoorbeeld innovatieve software ontwikkeld om de batterijen te controleren. Agoria, de werkgeversfederatie voor de metaalindustrie, bevestigt dit ook. Ze heeft de fabriek tot "Factory of the Future" benoemd.

Een fabriek sluiten betekent meer dan alleen jobverlies. Een heleboel industriële knowhow gaat verloren. Die expertise is onmisbaar als we de mobiliteit van morgen willen ontwikkelen.

Reden nummer 3: Het personeel mag niet opdraaien voor de onbekwaamheid van hun bazen en de politiek

De Europese regeringen hebben besloten om in 2035 te stoppen met de productie van auto's met verbrandingsmotoren. Ze hebben besloten dat de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor en zelfs hybride auto's (al dan niet oplaadbaar) over 10 jaar wordt verboden. En nu zijn ze bereid om een geavanceerde fabriek op te offeren die een sleutelrol zou kunnen spelen in de overstap naar elektrisch rijden? Dit is een totaal absurd beleid. De Europese regeringen mogen geen spelletjes spelen met werkende mensen en hun gezinnen.

De politiek heeft autofabrikanten aangemoedigd zich te richten op elektrische luxemodellen die onbetaalbaar zijn voor het grote publiek. Een Audi Q8 e-tron geproduceerd in Vorst kost minstens 92.000 euro. Voor de overgrote meerderheid van de mensen is dit onbetaalbaar. Onder andere dankzij dit model boekte Audi in 2023 nog steeds meer dan 6 miljard euro winst.

Politici dringen aan op elektrisch, maar hebben niets gedaan om de overstap naar elektrisch rijden te organiseren: er is geen adequate infrastructuur voor snel en goedkoop opladen, zoals die bijvoorbeeld wel bestaat in Noorwegen. Integendeel, mensen met een elektrische auto kunnen vaak niet op vakantie omdat ze bang zijn dat ze zonder elektriciteit komen te zitten.

We mogen het Audi-personeel niet laten opdraaien voor de incompetentie en het gebrek aan vooruitziendheid van de politiek en de industrie.

Er zijn alternatieven

We hebben een industriële strategie nodig op nationaal en Europees niveau. We kunnen de organisatie van de auto-industrie van de toekomst en de ontwikkeling van het openbaar vervoer niet overlaten aan de markt en een handvol multinationals. We mogen ook niet toestaan dat de fabrieken worden verplaatst naar elders in de wereld.

Daarom eist de PVDA dat de Belgische regering, de Europese regeringen en de Europese Commissie een moratorium instellen op alle sluitingen van autofabrieken. Een moratorium om een industrieel plan op te stellen met alle grote Europese fabrikanten en de vakbonden van de sector. We hebben een totaalplan nodig om de productie, de ontwikkeling van infrastructuur en de juiste verdeling van modellen te organiseren. We mogen onze toekomst niet op het spel zetten door een van de fabrieken te sluiten die zich kan aanpassen aan de toekomstige behoeften van de auto-industrie. Om deze redenen verwerpen wij het herstructureringsplan van de Audi-directie. Er moet een nieuw model komen voor Audi Brussels.