“Deze begroting zal de treinen niet stipter doen rijden”
De regering beweert te investeren in de spoorwegen als nooit tevoren. De grote aankondigingen doen echter weinig af aan de ellende die de gebruikers en het spoorwegpersoneel te verduren hebben ... en die niet lijkt te zullen verbeteren. Hoe komt dat?
Sluitingen van spoorlijnen, treinvertragingen op bepaalde trajecten: vóór het begrotingsconclaaf had spoorwegbeheerder Infrabel de regering en alle politieke partijen gewaarschuwd dat het gebrek aan middelen dramatische gevolgen kon hebben voor de treinreizigers. Na het begrotingsconclaaf is de PVDA verre van gerustgesteld.
“Het spoorwegpersoneel kreeg zopas van de CEO van Infrabel te horen dat het bedrijf de buikriem zal moeten blijven aanhalen”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Maria Vindevoghel.
De reden hiervoor is dat het werkingsbudget steeds vermindert. Ging de regering niet investeren in de spoorwegen?
Om het goed te begrijpen, moeten we een onderscheid maken tussen het werkingsbudget en het investeringsbudget. Het werkingsbudget is wat een onderneming in staat om elke dag te functioneren. Het investeringsbudget gaat over nieuwe projecten, aankopen, enz.
Volgens de gegevens van Infrabel zal het werkingsbudget in 2022 98,5 miljoen euro lager liggen dan wat nodig is om het spoorwegnet ‘gewoon’ goed te laten werken. Daarnaast is er een tekort van 700 voltijdse krachten.
Bovendien heeft de regering besloten om tot 2024 nog eens 94 miljoen euro extra te besparen op Infrabel, waardoor de rampzalige besparingsoperatie van de regering-Michel nog langer zal duren.
De volgende keer dat uw trein geannuleerd of vertraagd is vanwege een "technisch probleem", weet u meteen waarom.
“Hoe kunnen de veiligheid en de stiptheid van de treinen worden gewaarborgd met zo‘n gebrek aan middelen?” vraagt Maria Vindevoghel zich af.
De Vivaldi-regering probeert de besparingen te verhullen door grote aankondigingen van minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo). Tussen nu en 2024 is 250 miljoen gepland ... aan investeringen. Dit zal het huidige gebrek aan middelen om de spoorwegen goed te laten functioneren niet oplossen. Infrabel schat dat het tussen nu en 2026 3 miljard nodig heeft om een echte modal shift te realiseren.
Het is geen toeval dat het geld naar investeringen gaat in plaats van naar de werking. Het dient helemaal niet om de mobiliteit van de mensen te verbeteren, maar om de belangen van grote bedrijven te dienen. Driekwart van de aangekondigde investeringen gaat naar het goederenvervoer per spoor, wat ook het uitdrukkelijk verzoek was van het VBO en de particuliere spoorwegondernemingen.
Voor een ambitieus mobiliteitsbeleid dat de reizigers ten goede komt en het spoorwegpersoneel respecteert, moeten we terug naar de tekentafel.