De historische winsten van Audi en VW

In de afgelopen twee jaar (2022 en 2023) heeft de Audi-groep de grootste winsten geboekt in de geschiedenis van zijn bestaan, dankzij het harde werk van het personeel. In 1998 bleef het bedrijfsresultaat onder het miljard euro steken, terwijl het 6,3 miljard euro bedroeg in 2023 en 7,6 miljard euro in 2022. Het dagblad L'Ɖcho noemde Audi daarom "een melkkoe voor de Volkswagen-groep".

dinsdag 24 september 2024

De industrie is van ons
Winst Audi

Bron: grafieken door ons opgesteld, gebaseerd op een analyse van de jaarverslagen van de Audi- en Volkswagen-groep tussen 1998 en 2023.

De Volkswagen-groep – Europa's grootste autofabrikant, waartoe ook het merk Audi behoort – heeft in 2023 bijna 12 miljard aan dividenden uitgekeerd aan zijn aandeelhouders. Een historisch jaar voor de aandeelhouders, die de afgelopen 25 jaar exponentieel rijker zijn geworden.

De fabriek in Vorst wordt dus niet geherstructureerd omdat Audi of Volkswagen in financieel zwaar vaarwater zitten. Ze begingen strategische fouten. Nu staan de jobs van 4.500 werknemers en het voortbestaan van een industrieel icoon op het spel. De Belgische en Europese regeringen op hun zijn op hun beurt verantwoordelijk voor het totale gebrek aan industriële strategie om de technologische en groene transitie te verzekeren. Als gevolg hiervan loopt de Europese fabrikant ver achter op zijn concurrenten en stagneert de vraag naar elektrische auto's.

Dividenden

De Volkswagen-groep beschikt over alle nodige middelen om een industriële toekomst te verzekeren voor de site in Vorst. De groep kan beslissen om de werkgelegenheid te beschermen, evenals de technologisch hoogstaande fabriek van Vorst en de opmerkelijke knowhow die werknemers door miljoenen uren opleiding hebben verworven. De PVDA heeft een voorstel tot moratorium ingediend om de sluiting van autofabrieken te verbieden tot er een alternatief is, hetzij een ander model, hetzij een overnemer voor de fabriek. We zullen in actie komen om te voorkomen dat de directie van Audi de fabriek verkoopt en er een lucratieve financiële operatie van maakt om de aandeelhouders nog meer dividenden uit te keren.

Er zijn ook meer dan genoeg middelen om fatsoenlijke premies uit te betalen aan het Audi-personeel en alle onderaannemers. De PVDA heeft een wetsvoorstel ingediend om ervoor te zorgen dat wanneer de Renault-procedure wordt opgestart, de werknemers van onderaannemers dezelfde voorwaarden genieten als de werknemers van de moederfabriek.