De Grote Bevraging: we willen jouw mening!
Doel: de mening vragen van 100.000 mensen over het hele land. Een operatie van een ongeziene omvang.
Vrijdag lanceerden Raoul Hedebouw en Jos D’Haese in Willebroek De Grote Bevraging. Meteen de aftrap van de verkiezingscampagne van de PVDA.
Vier maanden lang gaan onze leden op pad om te praten met mensen: op markten, in wijken, aan fabriekspoorten... We luisteren naar je bezorgdheden en vragen je mening over hoe we de samenleving kunnen veranderen. Zo leggen we de speerpunten vast voor ons verkiezingsprogramma.
Je kunt de bevraging ook online invullen via www.degrotebevraging.be
Onze doelstelling is ambitieus: tegen eind december willen we 100.000 mensen hebben bevraagd.
Het is een operatie van een ongeziene omvang. Geen enkele andere partij in Belgiƫ is in staat om zoiets te doen.
Voorzitter PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer
Veel mensen hebben vandaag het gevoel dat ze niet gehoord worden. En ze hebben gelijk. De regeringen nemen beslissingen in hun Wetstraatbubbel op advies van dure consultants en communiceren met de bevolking via advertenties in de krant.
De mislukte fiscale hervorming, het optrekken van de pensioenleeftijd naar 67 jaar, de graaipensioenen van parlementsleden... het zijn stuk voor stuk voorbeelden van de wereldvreemdheid in die bubbel.
Raoul Hedebouw: “Wij doen op een heel andere manier aan politiek. Wij luisteren naar de mensen, vertrekken van hun prioriteiten en strijden samen met hen om de zaken aan te pakken. Wij bieden een positief sociaal alternatief voor de groeiende afkeer die de mensen hebben van de politiek en voor de democratische crisis. Omdat de Wetstraat niet luistert naar de mensen, gaan wij hun stem laten horen.”
De Grote Bevraging begint met een open vraag en bestaat verder uit tien thema's – zes nationale en vier lokale – waarop je je prioriteiten kunt aangeven. Bij elk thema kun je ook je eigen voorstellen toevoegen.
Het doel is om de straat op te gaan en gesprekken te voeren met 100.000 mensen van vlees en bloed.
Een ambitieus doel, maar wel in lijn met de groei die de PVDA de voorbije jaren heeft doorgemaakt.
Voorzitter PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer
Voor de gelegenheid zetten we een speciale bus in. De campagnebus trekt door het hele land en houdt halt in verschillende steden. De eerste halte was Willebroek, waar Raoul en Jos vrijdag de Grote Bevraging lanceerden.
“De keuze voor Willebroek is ook symbolisch. Onze partij groeit. Dat voel je op het terrein en in de peilingen. Wij worden de verrassing in juni 2024”, besluit Raoul.