Charles Michel zwaait af met wel zeer dikke afscheidspremie

Op 30 november loopt het mandaat van Charles Michel als voorzitter van de Europese Raad af. Rudi Kennes, onze volksvertegenwoordiger in het Europees parlement, onthult hoe groot de gouden parachute is waarmee de ex-premier van ons land afscheid neemt van zijn topfunctie.

donderdag 19 september 2024

Montage van Charles Michel met een gouden parachute.

260.000 euro. Dat is het waanzinnige bedrag dat de begroting van de Europese Raad opzij zet voor de afscheidspremie van haar voorzitter, Charles Michel. Rudi Kennes ontdekte het cijfer van de gouden parachute toen hij de begroting van de Raad analyseerde. (zie afbeelding hieronder)

“Dat betekent dat Charles Michel nog minstens een half jaar lang zijn riante loon van 35.000 euro per maand gewoon doorbetaald krijgt”, aldus Rudi.

Zijn contract loopt af, maar toch wordt hij nog een half jaar doorbetaald? Een gewone werknemer kan alleen dromen van zoā€™n regeling.

Rudi Kennes

Volksvertegenwoordiger in het Europees Parlement

Rudi wil dat er een einde komt aan deze privileges. Hij wil dat politici in Europa hetzelfde statuut krijgen als een gewone werknemer.

“Michels contract van bepaalde duur loopt af, maar toch wordt hij nog een half jaar betaald? Dat is te gek voor woorden. Europese werknemers kunnen alleen maar dromen van zo’n regeling”, aldus Rudi.

Dit soort privileges maken dat de Europese leiders de realiteit van de mensen niet meer begrijpen.

Al die privileges zorgen ervoor dat politici in een bubbel leven die ver afstaat van de realiteit van de gewone Europeaan.

Rudi Kennes

Volksvertegenwoordiger in het Europees Parlement

“Ze hebben buitensporige lonen, de beste pensioenregeling, dikke afscheidspremies… Al die privileges zorgen ervoor dat politici in een bubbel leven die ver afstaat van de realiteit van de gewone Europeaan”, zegt Rudi. “Is het dan te verwonderen dat de Europese Unie nog geen enkele serieuze maatregel nam om de energiefactuur van de mensen te verlagen, of om de lonen te doen stijgen? Als de Europese leiders de levensduurte zelf zouden voelen, zou dat wel direct gebeuren.”

Ook de gewone Europarlementsleden profiteren van allerlei privileges. Ook zij krijgen minimaal 6 en maximaal 24 maanden lang hun maandloon doorbetaald met een zogenaamde overbruggingstoelage.

Net zoals voor de Belgische parlementen willen wij ook op Europees vlak die uittredingsvergoedingen afschaffen en de europarlementsleden in een normaal werknemersstatuut onderbrengen.