Buzze actie voor werknemers bussector
Buzze geven, gas geven riepen ABVV Metaal en BTB in een gezamenlijke actie. Want het zijn moeilijke tijden voor de busbouwers en buschauffeurs. De meesten zitten al meer dan een jaar in coronawerkloosheid. De rode vakbond trok daarom met een buskaravaan van Brugge naar Lier. Ze maakten een tussenstop aan de hoofdzetel van De Lijn in Mechelen, met een duidelijke boodschap: koop nieuwe bussen lokaal, wij hebben werk nodig. Aan de regering vragen ze: verleng het recht op tijdelijke werkloosheid zolang de bussector in crisis is.
Steun bussector in crisis
Sinds de start van de coronacrisis ligt het toerisme en dus ook de touringcarsector zo goed als stil. Binnen- en buitenlands toerisme met bussen werd lange tijd verboden wegens geen essentiële verplaatsing. Schoolreizen gingen niet door. Het jaar 2020 ging verloren en 2021 zal niet veel beter zijn. Hier en daar springen chauffeurs van touringcars bij in het openbare personenvervoer, maar dat is erg beperkt. Driekwart van de chauffeurs blijft tijdelijk werkloos. Sommigen verlieten ondertussen de sector omdat het inkomstenverlies zo groot is. De schrik voor inkomens- en jobverlies blijft ook de rest van het jaar. Frank Moreels (BTB): “Wij vragen een verlenging van de coronawerkloosheid. Wij vragen dat de overheid onze buschauffeurs zou steunen want de sector wordt heel zwaar geraakt.”
De crisis in de touringcarsector heeft ook gevolgen voor de busbouwers zoals Van Hool. Ook daar is de werkloosheid torenhoog sinds maart vorig jaar. Er komen nauwelijks nog busbestellingen binnen.
Koop nieuwe bussen lokaal
De oplossing voor de werknemers van Van Hool kan van De Lijn komen. De openbare vervoersmaatschappij heeft nog duizend oude dieselbussen rondrijden. Die zijn slecht voor het klimaat en voor onze longen. Reden om met de buskaravaan actie te voeren voor de hoofdzetel van De Lijn in Mechelen. Rohnny Champagne (ABVV Metaal): “Ik vrees dat we op korte termijn niet uit de miserie zijn bij de busbouwers. Wij vragen dus een verlenging van de tijdelijke werkloosheid aan de regering. Maar we vragen ook om bij De Lijn te mogen meedingen voor de bestelling van nieuwe bussen. Ik hoor wel eens opmerkingen over Europese regels en protectionisme. Maar als ik kijk naar de ons omringende landen dan zie ik dat Duitsland en Frankrijk er wel in slagen om bussen die daar rijden ook daar te laten bouwen. Ik denk dus dat het perfect mogelijk is om een steunpakket uit te werken en er voor te zorgen dat deze jobs in de industrie behouden blijven.” Frank Moreels (BTB): “Als we kunnen lokaal bestellen dan moeten we dat doen. Dat is onze oproep zowel aan De Lijn als aan de touringcarbedrijven.”
De woordvoerster van De Lijn nam het dossier van ABVV Metaal en BTB in ontvangst.
Solidair met de werknemers
De PVDA ging de actievoerders een hart onder de riem steken. Buschauffeurs van touringcars en arbeiders van Van Hool waren een hele dag onderweg om hun boodschap in de media te krijgen, met succes. Ze hopen dat er snel steun komt van de regering en van De Lijn.
Enkele dagen voor de actie kwam PVDA-fractieleider Jos D’Haese nog tussen in het parlement. Hij voelde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters aan de tand. De belangrijke busbestelling van De Lijn wordt keer op keer uitgesteld. En de ambities krimpen zienderogen. Van 970 naar 200 naar 63 elektrische bussen. Jos D’Haese: “Er moet een omslag komen naar een totaal ander wagenpark bij De Lijn. Dat is een enorme operatie die moet worden uitgerold, technisch en financieel. Maar u kan als minister nog altijd niet antwoorden op hoe u van plan bent dat te doen. Ik vind dat allemaal redelijk straf. Ik zou denken dat u als Vlaamse overheid alles in de strijd gooit om elektrische bussen en trams te bestellen zodat onze bus- en trambouwers weer aan het werk kunnen en onderaannemers onderdelen kunnen aanleveren. Maar men blijft alles op de lange baan schuiven.” Daarop antwoordde de minister dat de aanbesteding in principe op 31 mei gelanceerd wordt en de definitieve toewijzing in november zal gebeuren. Wordt vervolgd…