Brandstofprijzen: “Een verlaging met 1 euro, dat is mensen in hun gezicht uitlachen”
PVDA-voorzitter Peter Mertens vindt het voorstel van minister van Financiën Vincent Van Peteghem om de brandstofprijzen op termijn met één euro te verlagen volstrekt ontoereikend. “Op welke planeet leeft de minister? Een volle tank is op een jaar tijd gemiddeld zo’n 20 euro duurder geworden. Nu met een korting van amper 1 euro afkomen, dat is lachen in het gezicht van de mensen die zich blauw betalen aan de pomp”.
De PVDA wil de accijnzen verlaagd zien zodat de brandstofprijzen terug op het niveau van 2020 komen te liggen. “Om die maatregel te financieren kan de regering gebruikmaken van de extra btw-inkomsten, maar ook de oliemultinationals laten bijdragen via een speciale heffing op hun winsten. Zij hebben geld genoeg.”
In antwoord op een vraag van de PVDA, beloofde minister Van Peteghem eind oktober dat hij de accijnzen op benzine en diesel zou verlagen. Vandaag kondigt hij aan te werken aan een zogenaamd ‘omgekeerd cliquetsysteem’, waarbij de accijnzen automatisch dalen als de prijzen fel stijgen. Volgens de minister zou het systeem de accijnzen met enkele eurocents per liter verlagen en de kostprijs van een volle tankbeurt zo met 1 euro verminderen. Peter Mertens reageert: “Naast elektriciteit en aardgas wordt ook brandstof onbetaalbaar voor de werkende bevolking. Wat ik helemaal niet begrijp is dat minister Van Peteghem er zelf op wijst dat veel mensen hun auto nu eenmaal nodig hebben. De realiteit is dat mensen vandaag gaan werken, om de benzine te kunnen betalen, om te gaan werken. Wat de minister voorstelt, is volstrekt ontoereikend”.
“Concreet stellen we voor om de huidige accijnzen te delen door twee, om de prijs van een liter benzine 95 en diesel onder de 1,40 euro/liter (inclusief btw) te houden”, gaat Peter Mertens verder. “De overheid verdiende 500 miljoen euro extra aan btw-inkomsten dankzij de hoge brandstofprijzen. Ze moet deze inkomsten nu gebruiken om de accijnzen te verlagen. Daarnaast willen we ook de oliemultinationals laten bijdragen via een speciale heffing op hun woekerwinsten. De winsten van oliemultinationals zijn de eerste twee kwartalen van 2021 immers geëxplodeerd”